Rekomendacja wydana przez Związek Banków Polskich zobowiązuje jego członków do ułatwienia klientom zmiany rachunku. Procedura jest pomyślana tak, by klient kontaktował się tylko z bankiem, do którego przenosi konto. To właśnie ta instytucja, w jego imieniu, zajmie się dopełnieniem formalności w banku, który dotąd prowadził konto danej osoby. Wymagane jest do tego pisemne upoważnienie wystawione przez klienta (sygnowane zgodnie ze wzorem podpisu obowiązującym w „starym” banku). Nowy bank, również na wniosek klienta, może się też zająć poinformowaniem ZUS lub pracodawcy o nowym numerze rachunku, na który powinny trafiać pieniądze.
Operację przyjęło się określać „przeniesieniem”, jednak naprawdę jest to zamknięcie jednego rachunku i otwarcie drugiego, o innym numerze. Do tego dochodzi wymiana kart płatniczych. Wraz z rachunkiem (a właściwie tylko jego saldem) przenoszone są też, na życzenie klienta, dwie związane z nim usługi: ustanowione do tego rachunku polecenia zapłaty i stałe zlecenia.
[srodtytul]Klient wypełnia druk, resztę robi bank[/srodtytul]
Formularz, który należy wypełnić, jest, niestety, dość długi. Muszą się w nim znaleźć dane klienta i rachunku, który ma zostać zamknięty. Poza tym należy podać informacje o szczegółach płatności (stałych zleceń i poleceń zapłaty), które mają być przeniesione. Klient wskazuje też daty, od których nowy bank ma przejąć realizację tych płatności.
Choć nie jest to bezpośrednio zapisane w rekomendacji Związku Banków Polskich, we wniosku można też sobie zażyczyć, by przeniesiona została lista odbiorców, zdefiniowana w systemie bankowości internetowej i telefonicznej. Klient wskazuje też instytucje, które mają być powiadomione o zmianie konta.