Reklama

Telekomy: Pozycja konsumentów ma być lepsza

Nowe prawo komunikacji elektronicznej zawiera wiele postulatów od dawna podnoszonych przez UOKiK.

Publikacja: 12.01.2023 19:47

Telekomy: Pozycja konsumentów ma być lepsza

Foto: AdobeStock

Propozycja nowelizacji, którą w czwartek zajął się Sejm, zakłada liczne korzystne dla konsumentów zmiany. Dotyczą problemów, z którymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów starał się sobie radzić już wcześniej na podstawie ogólnych przepisów o ochronie konsumentów i nieuczciwych praktykach rynkowych. Nowe prawo ma ułatwić to zadanie, wprowadzając np. możliwości zwrotu niewykorzystanych środków pre-paid.

Czytaj więcej

Rząd chce chronić klientów telekomów, ale i mieć dostęp do ich komunikatorów

– Dotychczas zasady zwrotu nie były precyzyjnie uregulowane. W trakcie prac zabiegaliśmy, aby zwrot był dla konsumentów jak najłatwiejszy, co się udało – ocenia biuro prasowe UOKiK. Projekt przewiduje możliwość podania numeru konta bankowego już przy rejestracji numeru.

Wcześniej konsumenci opierali się na decyzjach prezesa UOKiK wydanych dla czterech największych operatorów jeszcze z 2020 r. Nakazał w nich zwrot konsumentom tych pieniędzy.

– W ostatnich latach mierzyliśmy się z wieloma nieprawidłowościami na rynku – informuje UOKiK. Konsumenci skarżyli się na obciążanie ich kosztami aktywacji usług, których nigdy nie włączali, i trudności w odzyskaniu pieniędzy w drodze reklamacji. Tego dotyczyła decyzja prezesa UOKiK ws. Orange z 2021 r.

Reklama
Reklama

Przeciw podwyżkom

Projekt ogranicza koszty rozwiązania umowy. Dziś są ogromne, nieraz wielokrotnie przewyższają wartość umowy. Po wejściu w życie PKE będą mogły wynieść połowę wartości umowy. Przedsiębiorcy nie będą mieli dowolności przy zmienianiu umów, a sytuacje , w których można będzie to zrobić, mają być opisane w tzw. klauzuli modyfikacyjnej w samej umowie.

Czytaj więcej

Marek Kobylański: Niezbyt gorliwe zmienianie prawa

Prezes UOKiK wielokrotnie prowadził postępowania związane z nieuprawnionymi zmianami warunków umowy – najczęściej chodziło tu o podwyżkę cen. Urząd kwestionuje też podwyższanie kosztów zakończenia umowy – przykładem jest wydana w 2022 r. decyzja wobec UPC.

W art. 393 projektowanej ustawy ustawodawca próbuje połączyć znane regulacje art. 172 prawa telekomunikacyjnego i art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. To rozwiązanie od lat postulowane przez prawników.

Zgody marketingowe

– Zaproponowana konstrukcja nie rozstrzyga, czy na pewno nie będzie trzeba na jej podstawie oddzielnie prosić o zgodę na komunikację marketingową z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (np. e-maila lub numeru telefonu) – tłumaczy Jakub Wezgraj, radca prawny specjalizujący się w prawie ochrony danych osobowych. – Będziemy musieli dawać odbiorcy możliwość wybrania formy komunikacji. – Odbierając zgodę na komunikację marketingową, będziemy precyzować, jakiej formy kontaktu ona dotyczy – dodaje.

A zatem pojedyncza zgoda nie oznacza, że przedsiębiorca może wysyłać treści marketingowe za pomocą dowolnych środków (telefonu, e-maila, komunikatorów), nawet gdy ma takie dane kontaktowe.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rząd PiS chce mieć dostęp do komunikatorów Polaków. Chodzi np. o Messenger

– Niepokoi mnie niepotrzebna kazuistyka związana z wprowadzaniem dodatkowych wymagań w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych wobec np. dostawców usług komunikacji elektronicznej – wskazuje Jakub Wezgraj. – Mają charakter sztywny, to znaczy każdy dostawca musi je spełnić niezależnie od poziomu oceny ryzyka, które powinien przecież przeprowadzać na gruncie przepisów RODO. Przeczy to podstawowym założeniom RODO, w tym obowiązkowi dostosowywania środków bezpieczeństwa w oparciu o przeprowadzaną i na bieżąco aktualizowaną ocenę ryzyka – dodaje.

Etap legislacyjny: po I czytaniu w Sejmie

Opinia dla „rzeczpospolitej”

Grzegorz Leśniewski adwokat, partner zarządzający w Leśniewski Borkiewicz Kostka & Partners

Dla konsumentów najważniejsze są zwykle kwestie dotyczące bezpośrednio ich finansów. Dlatego szczególnie istotne wydaje się uregulowanie obowiązku zwrotu abonentom niewykorzystanych środków przedpłaconych (tzw. karty pre-paid). Dotąd środki niewykorzystane w okresie ich ważności przypadały operatorom. Teraz konsument będzie mógł wnosić o ich zwrot, gdy np. wygaśnie ważność konta albo przeniesie numer do innego operatora. Ustawodawca wyraźnie nie dąży do dostosowania polskich przepisów do prawa Unii Europejskiej i orzecznictwa TSUE w kontekście zasad i okresów retencji (przechowywania) danych telekomunikacyjnych. Już dotychczas obowiązująca ustawa była dość powszechnie uznawana za niezgodną z unijnym prawem, a projekt rozszerza obowiązek zatrzymywania danych na wszystkie usługi i wszystkich dostawców usług komunikacji elektronicznej.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama