Bas Jacob Adriaan Krijgsman zarezerwował za pośrednictwem internetowego biura podróży bilet na obsługiwany przez przewoźnika lotniczego SLM lot z portu lotniczego Amsterdam Schiphol (Niderlandy) do portu lotniczego Paramaribo (Surinam) i z powrotem. Odlot był przewidziany na 14 listopada 2014 r., ale 9 października 2014 r. SLM poinformował biuro podróży o odwołaniu tego lotu. 4 listopada 2014 r. Krijgsman został o tym fakcie poinformowany e-mailem wysłanym przez przez biuro podróży.
Mężczyzna wystąpił do SLM z żądaniem zapłaty ryczałtu w wysokości 600 euro powołując się na rozporządzenie Unii w dziedzinie odszkodowania pasażerów w wypadku odwołania lotu. Na podstawie tych przepisów pasażerowie mają prawo do odszkodowania od przewoźnika lotniczego, chyba że zostali poinformowani o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu.
SLM odmówił zapłaty odszkodowania argumentując, że informacja o zmianie daty odlotu została przekazana biuru podróży 9 października 2014 r. Z kolei biuro podróży poinformowało Krijgsmana, że nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności, gdyż pełnomocnictwo tego biura ogranicza się do zawierania umów między pasażerami a przewoźnikiem lotniczym. Odpowiedzialność za poinformowanie pasażerów za zmianę daty lotu spoczywa w takiej sytuacji na przewoźniku lotniczym, któremu biuro przekazało w rejestrze rezerwacji adres e-mail pasażera.
Krijgsman wniósł następnie powództwo do sądu rejonowego dla Niderlandów Północnych o zasądzenie od SLM 600 euro. Sąd stwierdził, że rozporządzenie europejskie nie uściśla szczegółowych zasad, w oparciu o które przewoźnik lotniczy powinien poinformować pasażerów o odwołaniu lotu w sytuacji, gdy umowa przewozu została zawarta za pośrednictwem biura podróży lub strony internetowej. Postanowił zatem zwrócić się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości.
W ogłoszonym dzisiaj wyroku Trybunał przypomniał, że zgodnie z rozporządzeniem ciężar dowodu tego, czy i kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu, spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym. Jeżeli nie jest on w stanie udowodnić, iż pasażer został poinformowany o odwołaniu swojego lotu ponad dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu – przewoźnik jest zobowiązany do zapłaty odszkodowania przewidzianego rozporządzeniem.