Spór w sprawie dotyczył obowiązków płatnika PIT w zakresie przychodu uczestników akcji promocyjnych. We wniosku o interpretację spółka wskazała, że świadczy usługi z zakresu e-commerce. W działalności udostępnia handlową platformę internetową umożliwiającą przeprowadzanie przez podmioty zewnętrzne transakcji sprzedaży i zakupu towarów, usług i praw. Spółka wyjaśniła, że organizowane są też różnego rodzaju akcje marketingowe, których celem jest promocja i reklama jej marki przekładająca się na zwiększenie liczby transakcji przeprowadzanych za pośrednictwem platformy i tym samym wzrost jej przychodów. W organizowanych akcjach promocyjnych ich uczestnicy mogą otrzymywać kupony rabatowe uprawniające do określonych kwotowo zniżek przy zakupach towarów za pośrednictwem platformy.
Firma podkreśliła, że rabaty przyznawane na zakupy za pośrednictwem platformy są dostępne dla nieograniczonego grona użytkowników spełniających warunki korzystania z określonych akcji promocyjnych na takich samych zasadach. Użytkownikami są natomiast osoby niebędące jej pracownikami i niepozostające z nią w stosunku cywilnoprawnym.
Spółka zapytała czy rabaty, które są przyznawane użytkownikom w akcjach promocyjnych organizowanych lub współorganizowanych przez nią, są dla nich przychodem. W jej ocenie nie, a w konsekwencji na spółce nie ciążą obowiązki płatnika PIT w związku z przyznanymi rabatami. I to niezależnie od faktu, czy użytkownik z przyznanego rabatu ostatecznie skorzystał. Z kolei, gdyby fiskus uznał, że wartość rabatów jest przychodem, to w ocenie firmy należy do niego zastosować zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.
Skarbówka nie zaakceptowała wykładni przedstawionej przez podatniczkę w żadnym zakresie. W ocenie urzędników, w sytuacji wykorzystania przez użytkowników kuponu rabatowego przyznanego w akcjach promocyjnych organizowanych lub współorganizowanych przez spółkę, jego wartość będzie dla uczestników akcji promocyjnych nieprowadzących firm przychodem z innych źródeł. A dla tych, którzy prowadzą firmy, będzie to przychód z tej działalności. Fiskus uznał, że jedynie samo uzyskanie przez użytkowników przyznanego w akcjach promocyjnych organizowanych lub współorganizowanych przez spółkę kuponu nie powoduje po ich stronie przysporzenia majątku mającego konkretny wymiar finansowy. Zastosowania w sprawie nie znajdzie także zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.
Inaczej na sprawę spojrzał dopiero Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Po analizie przepisów doszedł on do wniosku, że zarówno otrzymanie kuponu rabatowego, który uprawnia do zakupu towaru lub usługi po cenie uwzględniającej przyznany rabat, jak i jego wykorzystanie nie mieszczą się w zakresie pojęciowym przychodu. Wykorzystanie kuponu rabatowego przy zakupie towaru lub usługi za pośrednictwem platformy internetowej nie powoduje powstania przychodu po stronie kupującego. Realizując go podatnik (kupujący) nie otrzymuje bowiem pieniędzy ani wartości pieniężnych, a kupuje towar lub usługę po cenie uwzględniającej przyznany rabat. W ocenie WSA, zakup towaru po cenie obniżonej (uwzględniającej wartość kuponu rabatowego) nie mieści się w definicji przychodu, bez względu na to, kto udziela rabatu. Tym samym na skarżącej nie ciążą obowiązki płatnika PIT.