Towar kupiony w Black Friday można reklamować

Wkrótce sprawdzimy, czy towar nie zdrożał przed wyprzedażą – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aktualizacja: 26.11.2021 10:40 Publikacja: 26.11.2021 07:05

Towar kupiony w Black Friday można reklamować

Foto: Adobe Stock

Czy po Black Friday i Cyber Monday do UOKiK wpływa więcej skarg konsumentów niż zazwyczaj?

Dostrzegamy zależność i cykliczność skarg, które do nas wpływają. W okresie wyprzedaży otrzymujemy ich najwięcej – zwłaszcza po ich zakończeniu. Dotyczą różnych aspektów, np. konsumenci nie dostają zamówionych towarów albo zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny otrzymują mniejszy upust. Zgłaszane są także przykłady sztucznego zawyżania cen przed wyprzedażą tylko po to, aby pokazać większy rabat i uatrakcyjnić go w oczach konsumentów.

Czytaj więcej

Czarny Piątek tuż tuż. Jak łowcy okazji mogą wpaść w pułapkę

Takie niejasne naliczanie rabatów, fikcyjne sklepy internetowe lub anulowanie opłacanych zamówień są, niestety, częstą praktyką.

Czy promocyjna cena ogranicza w jakikolwiek sposób prawa konsumenta?

Nie. Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach. Sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi. Ale uwaga: jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy składać na to reklamacji z tytułu rękojmi.

Co zrobić, jeśli okazało się, że daliśmy się nabrać? Zamiast w okazyjnej cenie kupiliśmy coś drożej, niż było wcześniej sprzedawane?

Tego typu działania mogą być nieuczciwymi praktykami rynkowymi, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność: porównujmy cenę w wiarygodnych porównywarkach, także opinie o przedsiębiorcy. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym ocenimy, czy promocja jest faktycznie korzystna. W tym roku przygotowaliśmy zmiany prawne, implementujące tzw. dyrektywę Omnibus. Mają wyeliminować sztuczne zawyżanie cen towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek. Zgodnie z projektem przedsiębiorca będzie miał obowiązek uwidaczniać obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała przez 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Wiele osób nadal mylnieb sądzi, że mogą tak po prostu oddać do sklepu kupiony produkt, który nie ma wad.

Pamiętajmy, że zależy to od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu – wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo zwrócić go w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu.

Czy po Black Friday i Cyber Monday do UOKiK wpływa więcej skarg konsumentów niż zazwyczaj?

Dostrzegamy zależność i cykliczność skarg, które do nas wpływają. W okresie wyprzedaży otrzymujemy ich najwięcej – zwłaszcza po ich zakończeniu. Dotyczą różnych aspektów, np. konsumenci nie dostają zamówionych towarów albo zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny otrzymują mniejszy upust. Zgłaszane są także przykłady sztucznego zawyżania cen przed wyprzedażą tylko po to, aby pokazać większy rabat i uatrakcyjnić go w oczach konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konsumenci
Uwaga na truskawki z wirusem i sałatkę z bakterią. Ostrzeżenie GIS
Praca, Emerytury i renty
Wolne w Wielki Piątek - co może, a czego nie może zrobić pracodawca
Sądy i trybunały
Pijana sędzia za kierownicą nie została pouczona. Sąd czeka na odpowiedź SN
Sądy i trybunały
Manowska pozwała Bodnara, Sąd Najwyższy i KSSiP. Żąda dużych pieniędzy
Konsumenci
Bank cofa się w sporze z frankowiczami. Punkt dla Dziubaków