Reklama

Towar kupiony w Black Friday można reklamować

Wkrótce sprawdzimy, czy towar nie zdrożał przed wyprzedażą – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aktualizacja: 26.11.2021 10:40 Publikacja: 26.11.2021 07:05

Towar kupiony w Black Friday można reklamować

Foto: Adobe Stock

Czy po Black Friday i Cyber Monday do UOKiK wpływa więcej skarg konsumentów niż zazwyczaj?

Dostrzegamy zależność i cykliczność skarg, które do nas wpływają. W okresie wyprzedaży otrzymujemy ich najwięcej – zwłaszcza po ich zakończeniu. Dotyczą różnych aspektów, np. konsumenci nie dostają zamówionych towarów albo zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny otrzymują mniejszy upust. Zgłaszane są także przykłady sztucznego zawyżania cen przed wyprzedażą tylko po to, aby pokazać większy rabat i uatrakcyjnić go w oczach konsumentów.

Czytaj więcej

Czarny Piątek tuż tuż. Jak łowcy okazji mogą wpaść w pułapkę

Takie niejasne naliczanie rabatów, fikcyjne sklepy internetowe lub anulowanie opłacanych zamówień są, niestety, częstą praktyką.

Czy promocyjna cena ogranicza w jakikolwiek sposób prawa konsumenta?

Reklama
Reklama

Nie. Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach. Sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi. Ale uwaga: jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy składać na to reklamacji z tytułu rękojmi.

Co zrobić, jeśli okazało się, że daliśmy się nabrać? Zamiast w okazyjnej cenie kupiliśmy coś drożej, niż było wcześniej sprzedawane?

Tego typu działania mogą być nieuczciwymi praktykami rynkowymi, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność: porównujmy cenę w wiarygodnych porównywarkach, także opinie o przedsiębiorcy. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym ocenimy, czy promocja jest faktycznie korzystna. W tym roku przygotowaliśmy zmiany prawne, implementujące tzw. dyrektywę Omnibus. Mają wyeliminować sztuczne zawyżanie cen towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek. Zgodnie z projektem przedsiębiorca będzie miał obowiązek uwidaczniać obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała przez 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Wiele osób nadal mylnieb sądzi, że mogą tak po prostu oddać do sklepu kupiony produkt, który nie ma wad.

Pamiętajmy, że zależy to od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu – wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo zwrócić go w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama