Czy po Black Friday i Cyber Monday do UOKiK wpływa więcej skarg konsumentów niż zazwyczaj?

Dostrzegamy zależność i cykliczność skarg, które do nas wpływają. W okresie wyprzedaży otrzymujemy ich najwięcej – zwłaszcza po ich zakończeniu. Dotyczą różnych aspektów, np. konsumenci nie dostają zamówionych towarów albo zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny otrzymują mniejszy upust. Zgłaszane są także przykłady sztucznego zawyżania cen przed wyprzedażą tylko po to, aby pokazać większy rabat i uatrakcyjnić go w oczach konsumentów.

Czytaj więcej

Czarny Piątek tuż tuż. Jak łowcy okazji mogą wpaść w pułapkę

Takie niejasne naliczanie rabatów, fikcyjne sklepy internetowe lub anulowanie opłacanych zamówień są, niestety, częstą praktyką.

Czy promocyjna cena ogranicza w jakikolwiek sposób prawa konsumenta?

Nie. Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach. Sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi. Ale uwaga: jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy składać na to reklamacji z tytułu rękojmi.

Co zrobić, jeśli okazało się, że daliśmy się nabrać? Zamiast w okazyjnej cenie kupiliśmy coś drożej, niż było wcześniej sprzedawane?

Tego typu działania mogą być nieuczciwymi praktykami rynkowymi, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność: porównujmy cenę w wiarygodnych porównywarkach, także opinie o przedsiębiorcy. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym ocenimy, czy promocja jest faktycznie korzystna. W tym roku przygotowaliśmy zmiany prawne, implementujące tzw. dyrektywę Omnibus. Mają wyeliminować sztuczne zawyżanie cen towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek. Zgodnie z projektem przedsiębiorca będzie miał obowiązek uwidaczniać obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała przez 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Wiele osób nadal mylnieb sądzi, że mogą tak po prostu oddać do sklepu kupiony produkt, który nie ma wad.

Autopromocja
PRENUMERATA 2022

Znacznie więcej o biznesie, finansach oraz prawie

Zaprenumeruj

Pamiętajmy, że zależy to od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu – wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo zwrócić go w ciągu 14 dni. Jest to tak zwane prawo do namysłu.