Reklama
Rozwiń

Zakazana prezentacja leku

Można zakazać reklamy produktów medycznych, której się już nie emituje

Aktualizacja: 23.02.2010 03:23 Publikacja: 23.02.2010 01:36

Zakazana prezentacja leku

Foto: www.sxc.hu

[b]Tak wynika z wydawanych przez głównego inspektora farmaceutycznego decyzji administracyjnych nakazujących zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z prawem reklamy produktu leczniczego, która nie jest już emitowana.[/b]

Dzisiaj, w myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=56DA2FEFE7D229B11C568B9852340A98?id=262765]prawa farmaceutycznego[/link], reklama produktu leczniczego nie może m.in. wprowadzać w błąd. Powinna prezentować go obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu. Po stwierdzeniu naruszenia przepisów o reklamie medycznej GIF jako organ nadzoru wydaje decyzje.

Decyzja GIF nakazująca zaprzestanie prowadzenia reklamy ma z mocy prawa rygor natychmiastowej wykonalności. Strona może wystąpić do GIF z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, nie wstrzymuje on jednak wykonania decyzji. W razie nieuwzględnienia wniosku o uchylenie bądź zmianę decyzji przez GIF stronie przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

GIF może także nakazać publikację decyzji w miejscach, w których ukazała się niezgodna z przepisami reklama, oraz publikację sprostowania błędnej reklamy, jak również usunięcie stwierdzonych naruszeń.

Postępowanie administracyjne w sprawie legalności reklamy leku wszczynane jest najczęściej na podstawie informacji uzyskanej przez GIF od konkurenta. Często w chwili wszczęcia postępowania reklama nie jest już emitowana. Rodzi się wówczas pytanie, czy można nakazać odstąpienie od działań, które nie są już prowadzone. Moje stanowisko w tej kwestii jest jasne: bezprzedmiotowe jest nakazywanie zaprzestania czegoś, co nie jest już prowadzone – tłumaczy mecenas Ewa Rutkowska z kancelarii Lovells.

Takie jest również stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego.

GIF twierdzi jednak, że jego decyzje mają sens, gdyż nawet jeśli reklama nie jest prowadzona, to trwają jej skutki.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że nieukazywanie się reklamy w dacie wydawania decyzji w żaden sposób nie stanowi o bezprzedmiotowości postępowania. NSA był jednak odmiennego zdania.

– NSA stwierdził, że reklama materializuje się przez emisję. Bez emisji nie można zatem mówić o prowadzeniu reklamy – dodaje Agnieszka Zielińska-Krywoniuk, prawnik z kancelarii Lovells. Nakaz zaprzestania emitowania reklamy musi więc dotyczyć informacji ukazującej się na bieżąco – przyjął sąd.

Wydaje się, że decyzja nakazująca natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklam, z których już dawno zrezygnował podmiot je emitujący, nie jest zbyt dotkliwą sankcją.

– Nakazywanie zaprzestania działań, które nie są już prowadzone, zwyczajnie przeczy zasadom logiki – konkluduje mecenas Ewa Rutkowska.

[b]Tak wynika z wydawanych przez głównego inspektora farmaceutycznego decyzji administracyjnych nakazujących zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z prawem reklamy produktu leczniczego, która nie jest już emitowana.[/b]

Dzisiaj, w myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=56DA2FEFE7D229B11C568B9852340A98?id=262765]prawa farmaceutycznego[/link], reklama produktu leczniczego nie może m.in. wprowadzać w błąd. Powinna prezentować go obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu. Po stwierdzeniu naruszenia przepisów o reklamie medycznej GIF jako organ nadzoru wydaje decyzje.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców