Jak reklamować uszkodzony sprzęt

Chociaż od kilku lat rękojmia nie obowiązuje w kontaktach z konsumentami, to nadal mogą się na nią powoływać przedsiębiorcy, którzy kupili wadliwy towar

Publikacja: 11.08.2009 06:50

Jak reklamować uszkodzony sprzęt

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Przez dziesięciolecia, gdy pojawiał się problem odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumenta za wady fizyczne i prawne kupionej przez niego rzeczy, obok pojęcia gwarancji operowano też terminem rękojmi. Od kilku lat w sprzedaży konsumenckiej tej ostatniej już się nie stosuje. Zastąpił ją inny instrument – niezgodność z umową.

Sprzedając jakikolwiek produkt, choćby mleko w sklepie czy bilet w kinie, lub przyjmując zamówienie na dowolną usługę – nawet tylko sprzątanie czy mycie samochodu, przedsiębiorca zawiera z konsumentem umowę. Rodzi ona określone zobowiązania co do jakości, prawidłowego wykonania, właściwego działania, posiadania deklarowanych parametrów i cech itd. Zobowiązania te powstają z mocy prawa.

[b]Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową stanowi swoistą ustawową gwarancję jakości stosowaną w sprzedaży konsumenckiej[/b] – gdy rzecz ruchomą nabywa osoba fizyczna w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Pojęcie to zostało wprowadzone 1 stycznia 2003 r. z dniem wejścia w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1012D2977FA93E0EFDAE9036545C5013?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link], która to ustawa wyłączyła stosowanie rękojmi z kodeksu cywilnego w sprawach konsumenckich.

[srodtytul]Domniemanie zgodności...[/srodtytul]

Ustawa zakłada domniemanie zgodności z umową. Oznacza to, że [b]kupujący ma prawo oczekiwać, iż nabywany przez niego towar nadaje się do celu, do jakiego jest przeznaczony. [/b]Kupując szczotkę, mogę przypuszczać, że da się nią sprzątać.

W zdecydowanej większości umów nie uzgadniamy indywidualnie właściwości towaru. Wtedy domniemywa się, że towar jest zgodny z umową, jeśli:

- nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju wyrób jest zwykle używany;

- jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym wyrób tego rodzaju;

- odpowiada oczekiwaniom dotyczącym wyrobu tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (np. wyrażonych w oznakowaniu lub reklamie), odnoszących się do jego właściwości, w tym terminu, w jakim mają być zachowane.

[srodtytul]... i właściwości ustalane indywidualnie[/srodtytul]

Bywa jednak, że właściwości towaru uzgadnia się indywidualnie. Przykład: kupując pralkę sprzedawca zapewniał nas, że będzie w niej można prać jedwab i wełnę. W domu okazuje się, że pralka nie ma opcji prania delikatnych tkanin. Niezgodność z umową, której warunki uzgodniono indywidualnie, jest oczywista.

W takiej sytuacji domniemywa się, że towar jest z zgodny z umową, jeśli:

- odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub

- ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, lub

- gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru.

Jeśli zauważymy niezgodność towaru z umową w ciągu sześciu miesięcy od wydania towaru, to zgodnie z ustawą, istniała ona już od początku. W takiej sytuacji ciężar dowodu spoczywa na sprzedawcy. To on musi wykazać, że wydał towar zgodny z umową, a usterka powstała z naszej winy.

Nawet jednak po upływie 6 miesięcy od wydania towaru, zgłaszając reklamację nie musimy przedstawiać ekspertyz, potwierdzających że towar jest wadliwy. Jak wskazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w [link=http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art592.html]decyzji w sprawie Media Markt (sygn. DDK-61-24/07/PZ)[/link] "dobrym obyczajem w zakresie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów jest ich przyjmowanie w całym okresie odpowiedzialności sprzedawcy bez nakładania na konsumentów obowiązków, które dla przeciętnego konsumenta,w normalnym toku czynności, wykraczają poza niezbędne/konieczne do wykazania istnienia niezgodności w chwili wydania towaru".

Niezgodność z umową jest innym pojęciem niż wada towaru, na której bazuje rękojmia. W zakres niezgodności wchodzą także braki ilościowe. Przykład: na targu prosimy o 3 kg wiśni, a domowa waga pokazuje, że sprzedano nam tylko 2,5 kg. Przepisy o rękojmi nie pozwalają uznać za wadę braku ilościowego, jest to natomiast niezgodność z umową.

[srodtytul]Kupujący ma roszczenie[/srodtytul]

Z tytułu niezgodności z umową po stronie nabywcy powstaje roszczenie wobec sprzedawcy. Musi on się liczyć z koniecznością nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Nieustosunkowanie się do żądania klienta w ciągu 14 dni oznacza uznanie roszczenia za uzasadnione.

[b]Jeśli naprawa i wymiana nie są możliwe lub rodzą nadmierne koszty albo też sprzedawca nie naprawi lub nie wymieni towaru w odpowiednim czasie – nabywca może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.[/b] Szczegóły dotyczące roszczeń kupującego określone są w art. 8 ustawy.

Sprzedawca, który zaspokoił roszczenia nabywcy, może z kolei wystąpić z roszczeniem zwrotnym do każdego z poprzednich sprzedawców – jeśli to właśnie z ich winy towar okazał się niezgodny z umową (art. 12 ustawy).

[srodtytul]Odpowiedzialność za wady[/srodtytul]

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego za wady fizyczne i prawne rzeczy – zarówno nowych, jak i używanych. Powstaje z mocy prawa. Nie znikła z kodeksu cywilnego, lecz ograniczono ją tylko do sprzedaży nieruchomości, umów między dwiema prywatnymi osobami oraz relacji między przedsiębiorcami – sprzedawcami, hurtownikami, dostawcami lub importerami, określając prawa i obowiązki dotyczące zawieranych między nimi umów sprzedaży.

I tak [b]sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, gdy rzecz przez niego sprzedana miała wadę, o której kupujący nie wiedział:[/b] zmniejszającą jej wartość lub użyteczność (np. z powodu niższej od uzgodnionej jakości, niespełniania norm, nieposiadania deklarowanych właściwości, niekompletności). [b]Kupujący musi zawiadomić sprzedawcę o istnieniu wady w miesiąc od jej wykrycia.[/b] Uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają po roku (w przypadku budynków – po trzech latach).

W ramach rękojmi można żądać:

- zwrotu pieniędzy (skorzystać z odstąpienia od umowy) – chyba że sprzedawca niezwłocznie wymienił rzecz na wolną od wad lub wadę usunął; wtedy można od umowy odstąpić, dopiero gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono;

- obniżenia ceny;

- wymiany rzeczy wadliwej na inną, bez wad (tylko w przypadku rzeczy produkowanych masowo, seryjnie, które można zastąpić innymi);

- usunięcia wad (tylko przy rzeczach wykonanych na indywidualne zamówienie, niepowtarzalnych).

Sprzedawca, który poniósł straty z powodu zaspokojenia wynikających z rękojmi roszczeń nabywcy lub kontrahenta, może wystąpić do poprzednich sprzedawców o wyrównanie poniesionych strat i zwrot utraconych korzyści.

[ramka][b]Dwa lata na zgłoszenie

Hubert Worobiej, Departament Polityki Konsumenckiej, Wydział Handlu, Infrastruktury i Turystyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów [/b]

Tryb reklamacyjny w przypadku niezgodności towaru z umową jest bardzo prosty. Klient na zgłoszenie reklamacji ma dwa lata i musi tylko udokumentować, że nabył towar w danym sklepie – przedstawiając paragon lub rachunek. Złożenie reklamacji jest tym samym próbą obalenia domniemania zgodności z umową. Sprzedawca może się przed tym obronić, przedstawiając kontrargumenty przemawiające za winą nabywcy, np. niewłaściwego użytkowania wyrobu. Wówczas jest podstawa do oddalenia reklamacji.

Domniemanie zgodności z umową obowiązuje przez sześć miesięcy od wydania towaru. Niektórzy przedsiębiorcy po tym czasie żądają od klienta dostarczenia ekspertyzy stwierdzającej, że wada tkwi w towarze. Jednak w orzecznictwie przyjęło się, że to sprzedawca jako silniejsza strona stosunku wzajemnego musi udowodnić, iż uszkodzenie wyrobu powstało w wyniku jego niewłaściwego użytkowania przez klienta. UOKiK stara się zwalczać takie praktyki, gdyż prowadziłyby one do tego, że konsument miałby ograniczone prawo skutecznego składania reklamacji – bo kto we własnym zakresie będzie zlecał ekspertyzę? To kosztuje. Efektywna możliwość złożenia reklamacji ograniczałaby się więc do sześciu miesięcy. Uważamy, że okres ten powinien trwać dwa lata. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=j.domagala@rp.pl]j.domagala@rp.pl[/mail]

Przez dziesięciolecia, gdy pojawiał się problem odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumenta za wady fizyczne i prawne kupionej przez niego rzeczy, obok pojęcia gwarancji operowano też terminem rękojmi. Od kilku lat w sprzedaży konsumenckiej tej ostatniej już się nie stosuje. Zastąpił ją inny instrument – niezgodność z umową.

Sprzedając jakikolwiek produkt, choćby mleko w sklepie czy bilet w kinie, lub przyjmując zamówienie na dowolną usługę – nawet tylko sprzątanie czy mycie samochodu, przedsiębiorca zawiera z konsumentem umowę. Rodzi ona określone zobowiązania co do jakości, prawidłowego wykonania, właściwego działania, posiadania deklarowanych parametrów i cech itd. Zobowiązania te powstają z mocy prawa.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów