Usługi telekomunikacyjne świadczone są przez dostawców na podstawie umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Umowa taka może zostać zawarta w formie pisemnej lub przez dokonanie czynności faktycznych. W tym drugim wypadku chodzi w szczególności o rozpoczęcie korzystania z usług telekomunikacyjnych danego dostawcy np. w tzw. systemie przedpłaconym (usługi pre-paid).
W wielu przypadkach jest tak, że to konsument przychodzi do lokalu przedsiębiorcy i tam z upoważnionym pracownikiem prowadzi negocjacje skutkujące podpisaniem umowy. W tym czasie ma sposobność zapoznania się z jej treścią, w tym takimi elementami jak regulamin świadczenia usług i cennik, które w oczywisty sposób wpływają na jej treść i stają się wiążące dla konsumenta.
Jednocześnie w celu zwiększenia sprzedaży przedsiębiorcy korzystają także z telesprzedaży lub akwizytorów przedstawiających propozycje firmy i zachęcających do podpisania kontraktu oraz prezentują swoją ofertę w Internecie.
W tym ostatnim wypadku klient często ma możliwość automatycznego wybrania oferty (jej elementów) i zaakceptowania jej w dążeniu do zawarcia umowy. Tym samym możemy mieć do czynienia z zawarciem umowy nie w sposób bezpośredni w siedzibie firmy, przy jednoczesnej obecności stron: klienta i przedsiębiorcy.
Umowa taka może zostać zawarta jako umowa na odległość lub umowa poza lokalem przedsiębiorstwa. Warto podkreślić, że mimo podobieństw niosą one ze sobą inne konsekwencje dla obu stron. W szczególności będzie to dotyczyć prawa konsumenta do odstąpienia od takiej umowy.