PWSZ w Chełmie wprowadzała w błąd – uznał UOKiK

Przedsiębiorca nie może sugerować, że coś jest za darmo, jeśli trzeba za to płacić

Publikacja: 24.06.2011 04:43

Przedsiębiorca reklamujący swoje usługi musi starannie dobierać słowa, aby klienci nie poczuli, że są wprowadzani w błąd. Nawet jeśli przedsiębiorcą jest wyższa uczelnia, a klientami studenci.

Przekonała się o tym Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, która po kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów została ukarana za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na billboardach (numer decyzji: RLU nr 4/2011).

Reklamy miały informować zainteresowanych o otwarciu nowego kierunku studiów – stosunków międzynarodowych. Anons na bannerach brzmiał: „Nowy kierunek w PWSZ. Stosunki międzynarodowe studia bezpłatne stacjonarne i niestacjonarne".

Zainteresowani poskarżyli się miejscowemu rzecznikowi konsumentów, że zostali wprowadzeni w błąd. Na miejscu poinformowano ich bowiem, że bezpłatne są tylko studia stacjonarne, a za niestacjonarne trzeba płacić.

Kontrolerzy potwierdzili zarzuty niedoszłych studentów. Zwrócili uwagę, że reklama wprowadzająca w błąd to nieuczciwa praktyka rynkowa. „Podawanie przez przedsiębiorcę w reklamie informacji o braku odpłatności za naukę na kierunku, na którym występuje opłata, sprawia, że konsumenci błędnie uznają te informacje za konkurencyjne wobec ofert innych przedsiębiorców" – napisano w uzasadnieniu decyzji.

Władze szkoły tłumaczyły, że dla wszystkich powinno być oczywiste, iż brak opłat dotyczy wyłącznie studiów stacjonarnych. Nie przekonało to jednak prezesa UOKiK.

– Decydujące znaczenie mają wyobrażenia adresatów reklamy, a nie przeświadczenia reklamodawcy co do treści jej przekazu. Pod uwagę brane jest rozumienie reklamy przez jej adresatów, przyjmując ich poziom adekwatny do treści zawartych w reklamie i kręgu odbiorców – stwierdził.

Jak zauważył, z treści ogłoszenia wynikało, że studia są bezpłatne, zarówno stacjonarne, jak i niestacjonarne. – Informacja takiej treści zamieszczona na bannerach wskazywała jednoznacznie na możliwość podjęcia nauki na nowym kierunku bez jakichkolwiek kosztów ponoszonych przez kształcącego się konsumenta bez względu na wybrany tryb studiów – wyjaśnił.

Wymierzając 2,9 tys. zł kary, UOKiK wziął pod uwagę, że PWSZ zmieniła treść reklam jeszcze przed wszczęciem właściwego postępowania (numer decyzji: RLU nr 4/2011).

Więcej w serwisie:

Prawo dla Ciebie

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara