Reklama

Prawo ochrony konsumentów prawo do odstąpienia od umowy

Jeśli umowa o świadczenie usług jest zawierana na odległość, to konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia. Dotyczy to też aneksów do niej

Aktualizacja: 23.07.2011 07:55 Publikacja: 23.07.2011 05:00

Prawo ochrony konsumentów prawo do odstąpienia od umowy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Konsument, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, czyli np. za pośrednictwem Internetu albo konsultanta, jest szczególnie chroniony. Przysługuje mu bowiem dziesięciodniowy termin na odstąpienie od tej umowy. Stanowi o tym ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.). Jeśli jednak umowa dotyczy usług, traci to prawo, gdy zgodzi się na rozpoczęcie ich świadczenia przed upływem tego terminu. Zasady te odnoszą się także do późniejszych zmian umów zawieranych na odległość.

W praktyce coraz częściej spotykamy się właśnie z takimi umowami, między innymi na rynku usług telekomunikacyjnych. Zatrudnieni przez firmy konsultanci dzwonią z propozycją zawarcia umowy – zwykle na określony czas, po którym firma najczęściej proponuje jej przedłużenie na nowych warunkach.

W ten sposób może dojść do zmiany warunków umowy. Warto więc podkreślić, że także w takim wypadku będziemy mieli do czynienia z zawarciem umowy na odległość. Tym samym konsument będzie miał prawo odstąpić od dokonanej zmiany warunków umowy bez podania przyczyn poprzez złożenie stosownego oświadczenia w formie pisemnej. Ma na to dziesięć dni.

Termin ten liczony jest od dnia otrzymania pisma potwierdzającego modyfikację zapisów umowy (aneksu). Zgodnie bowiem z art. 56 ust. 6 prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi zobowiązany jest potwierdzić abonentowi fakt złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz  zakresie i terminie wprowadzenia zmian. W myśl tego przepisu powinien to zrobić w ciągu 14 dni od telefonicznego (na odległość) ustalenia warunków zmiany umowy.

Jeżeli konsument nie otrzyma takiego potwierdzenia na piśmie, termin na wypowiedzenie wynosi trzy miesiące, licząc od dnia złożenia oświadczenia, lub zostanie ponownie skrócony do dziesięciu dni od dnia otrzymania potwierdzenia wysłanego później. Co bardzo istotne, terminy te nie obowiązują, jeżeli abonent zgodzi się na uruchomienie zmienionej usługi przed ich upływem. Mówiąc wprost,  jeżeli zgodzi się na niezwłoczne rozpoczęcie świadczenia zmodyfikowanej usługi i rzeczywiście będzie miał do niej dostęp, nie przysługuje mu specjalny termin na odstąpienie (chyba że strony inaczej ustalą w umowie).

Reklama
Reklama

Jeżeli od ustaleń telefonicznych i otrzymania pisemnego potwierdzenia do momentu rozpoczęcia świadczenia zmienionej usługi mija na przykład 15 dni, to przez pierwsze dziesięć dni klient może od zmienionych warunków odstąpić.

 

Czytaj też:


Zobacz więcej:

Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Reklamacja i rezygnacja z umowy

 

Konsument, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, czyli np. za pośrednictwem Internetu albo konsultanta, jest szczególnie chroniony. Przysługuje mu bowiem dziesięciodniowy termin na odstąpienie od tej umowy. Stanowi o tym ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.). Jeśli jednak umowa dotyczy usług, traci to prawo, gdy zgodzi się na rozpoczęcie ich świadczenia przed upływem tego terminu. Zasady te odnoszą się także do późniejszych zmian umów zawieranych na odległość.

Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Spadki i darowizny
Kiedy dokładnie należy otworzyć testament i kto powinien to zrobić?
Prawo w Polsce
Dwa projekty ustaw u prezydenta Karola Nawrockiego. Chodzi o płacenie gotówką
Reklama
Reklama