Tak uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ukarał on firmę Sun & Fun Holidays, która posługiwała się niekorzystnymi dla klientów wzorami umów.
Zarzutów pod jej adresem było kilka. Dotyczyły ogólnych warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych, których ta firma jest organizatorem.
Znalazło się w nich m.in. postanowienie, że wzrost ceny upoważnia uczestnika do rezygnacji z imprezy pod warunkiem pisemnego powiadomienia firmy o tym fakcie nie później niż w ciągu trzech dni od otrzymania informacji o konieczności dopłaty. Uiszczenie dopłaty, a także niezłożenie oświadczenia o rezygnacji z imprezy oznaczało zgodę na proponowaną cenę.
UOKiK doszukał się w tym podobieństwa do postanowienia znajdującego się już w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez UOKiK.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że takie postanowienie narusza ustawę o usługach turystycznych. Stanowi ona, że jeżeli przed rozpoczęciem imprezy turystycznej organizator jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy, powinien niezwłocznie powiadomić o tym swojego klienta, a ten odpowiedzieć, czy się na taką zmianę zgadza czy nie. Przepisy wymagają więc aktywnego udziału konsumenta i nie przewidują odwołania się do jego milczącej zgody.