UOKiK skontrolował wzory umów, regulaminy oraz informacje na stronach internetowych ośmiu przewoźników kolejowych. Chodzi o: Koleje Mazowieckie, Dolnośląskie i Wielkopolskie, Przewozy Regionalne, PKP, Szybką Kolej Miejską w Trójmieście, Warszawską Kolej Dojazdową i PKP Intercity.
We wzorcach stosowanych przez wszystkich skontrolowanych przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność za tzw. ograniczenie w ruchu pociągów lub za inne bliżej niesprecyzowane okoliczności. W związku z tym klient, który poniósł szkodę i z winy kolei nie dotarł do celu podróży na czas, nie mógł się starać o rekompensatę. Tymczasem każdy przewoźnik odpowiada za szkodę spowodowaną zaniedbaniem – wyjątkiem jest siła wyższa, zdarzenia spowodowane wyłącznie przez osoby trzecie lub samego podróżnego.
Prezes UOKiK stwierdziła również, że w wysyłanych przez Koleje Dolnośląskie wezwaniach do zapłaty kary za brak biletu nie ma informacji o możliwości złożenia reklamacji. Zgodnie z prawem obowiązkiem przedsiębiorcy jest umieszczenie takiego pouczenia, aby pasażer wiedział o przysługujących mu prawach, gdy nie zgadza się z decyzją przewoźnika. Spółki już zaniechały nieuczciwych praktyk.