Pani Anna wybiera się w podróż samolotem i obawia się, że jej bagaż zostanie zagubiony. Co zrobić w takiej sytuacji – pyta czytelniczka.
Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (ok. 5500 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie. Trudno jednak oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów. Dlatego warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki, a przed wyjazdem zrobić zdjęcie zawartości bagażu i sporządzić dokładną listę spakowanych przedmiotów. Po stwierdzeniu, że bagaż został zagubiony lub zniszczony, należy od razu udać się do punktu informacyjnego, wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report), i zachować jego kopię. Nie można także wyrzucić kuponu nadania bagażu, biletu lotniczego i odcinka karty pokładowej. Warto także zachować rachunki za artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na bagaż.
W regulaminach linii lotniczych jest cała lista przedmiotów, za które przewoźnik nie bierze odpowiedzialności – na przykład sprzęt elektroniczny czy biżuteria. Dlatego przed wylotem należy zapoznać się z treścią ogólnych warunków umowy i ewentualnie zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia wartościowych przedmiotów.
Aby ubiegać się o odszkodowanie, należy również wystosować do danych linii lotniczych pisemną reklamację. Turysta ma na to siedem dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie określają czasu na reklamację, gdy bagaż zaginie. Gotowe formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl.
Spóźniony pociąg
Wybieram się w podróż pociągiem do Niemiec. Wiem, jak funkcjonuje w Polsce kolej, i obawiam się tej wycieczki. Jakie prawa mi przysługują w razie opóźnienia pociągu – pyta pan Piotr.