Odszkodowanie od przewoźnika za spóźnienie lub zgubiony bagaż

Publikacja: 20.04.2013 10:49

Linie lotnicze ponosza odpowiedzialność za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu

Linie lotnicze ponosza odpowiedzialność za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski Łukasz Solski

Pani Anna wybiera się w podróż samolotem i obawia się, że jej bagaż zostanie zagubiony. Co zrobić w takiej sytuacji – pyta czytelniczka.

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (ok. 5500 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie. Trudno jednak oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów. Dlatego warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki, a przed wyjazdem zrobić zdjęcie zawartości bagażu i sporządzić dokładną listę spakowanych przedmiotów. Po stwierdzeniu, że bagaż został zagubiony lub zniszczony, należy od razu udać się do punktu informacyjnego, wypełnić  formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report), i zachować jego kopię. Nie można także wyrzucić kuponu nadania bagażu, biletu lotniczego i odcinka karty pokładowej. Warto także zachować rachunki za artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na bagaż.

W regulaminach linii lotniczych jest cała lista przedmiotów, za które przewoźnik nie bierze odpowiedzialności – na przykład sprzęt elektroniczny czy biżuteria. Dlatego przed wylotem należy zapoznać się z treścią ogólnych warunków umowy i ewentualnie zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia wartościowych przedmiotów.

Aby ubiegać się o odszkodowanie, należy również wystosować do danych linii lotniczych pisemną reklamację. Turysta ma na to siedem dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie określają czasu na reklamację, gdy bagaż zaginie. Gotowe formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl.

Spóźniony pociąg

Wybieram się w podróż pociągiem do Niemiec. Wiem, jak funkcjonuje w Polsce kolej, i obawiam się tej wycieczki. Jakie prawa mi przysługują w razie opóźnienia pociągu – pyta pan Piotr.

Jeśli opóźnienie wyniesie co najmniej godzinę, podróżny ma prawo wyboru między  zwrotem kosztów biletu  i kontynuacją/zmianą trasy. Ponadto można otrzymać odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Podróżnym przysługuje także prawo do opieki, jeżeli czas opóźnienia przekracza 60 minut (jedzenie i picie, ewentualnie zakwaterowanie). Warto poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Bilet będzie bowiem stanowił podstawę do reklamacji. Należy ją złożyć przewoźnikowi na piśmie.

Jeżeli przewoźnik z innego kraju Unii nie uwzględnił reklamacji, można złożyć skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.  Konsultanci prawni ECK udzielają bezpłatnych porad i pomagają w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

Z torebką do samolotu

Czy oprócz bagażu podręcznego na pokład samolotu mogę zabrać torebkę? Na stronie przewoźnika nie mogę znaleźć takiej informacji – skarży się czytelniczka.

Bezpłatnie, oprócz bagażu podręcznego, na pokład można zabrać  torebkę damską, laptop, aparat fotograficzny czy płaszcz. Normy dotyczące bagaży są zbliżone u różnych przewoźników lotniczych, ale warto zwrócić uwagę na wymiary bagażu podręcznego. Zazwyczaj nie powinny one przekraczać 55 x 40 x 25 cm, a waga nie powinna być większa niż 5–10 kg. W cenie biletu lotniczego, niezależnie od linii lotniczej, jest uwzględniona jedna sztuka takiego bagażu. Każda torba przekraczająca te limity musi zostać nadana do przewozu jako bagaż rejestrowany (w luku bagażowym). Ze względów bezpieczeństwa zabronione jest przewożenie ostrych przedmiotów. W bagażu podręcznym ani w torebce nie wolno też przewozić broni, materiałów wybuchowych oraz środków chemicznych. Płyny (napoje, perfumy, kremy, żele itp.) można przewozić na pokładzie samolotu tylko w pojemnikach do 100 ml, maksymalnie 10 sztuk, umieszczone w przezroczystym opakowaniu. Dozwolony jest przewóz pokarmu dla dziecka na czas podróży oraz leków, jeśli jest konieczne ich przyjmowanie w trakcie lotu.

>

Pani Anna wybiera się w podróż samolotem i obawia się, że jej bagaż zostanie zagubiony. Co zrobić w takiej sytuacji – pyta czytelniczka.

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (ok. 5500 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie. Trudno jednak oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów. Dlatego warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki, a przed wyjazdem zrobić zdjęcie zawartości bagażu i sporządzić dokładną listę spakowanych przedmiotów. Po stwierdzeniu, że bagaż został zagubiony lub zniszczony, należy od razu udać się do punktu informacyjnego, wypełnić  formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report), i zachować jego kopię. Nie można także wyrzucić kuponu nadania bagażu, biletu lotniczego i odcinka karty pokładowej. Warto także zachować rachunki za artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na bagaż.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem