Reklama
Rozwiń

Reklamacja usług: Za spóźniony rejs pasażerom należy się zwrot pieniędzy

Pasażerowie statków szybciej odstąpią od umowy, a ze skargą na przewoźnika nie muszą iść od razu do sądu.

Publikacja: 18.09.2013 19:30

Reklamacja usług: Za spóźniony rejs pasażerom należy się zwrot pieniędzy

Foto: www.sxc.hu

Wystarczy, że statek spóźni się 90 minut, by podróżni mogli odstąpić od umowy i dostać zwrot pieniędzy za bilet.

Taką zmianę wprowadzają wchodzące juro w życie przepisy zmieniające ustawy dotyczące praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.

Do tej pory prawo odstąpienia od umowy przysługiwało, gdy statek pasażerski nie wypłynął przez trzy dni. A zgodnie z nowymi regulacjami nie tylko szybciej będzie można skorzystać z takiego uprawnienia, ale także w ciągu siedmiu dni od podjęcia tej decyzji pasażerowie odzyskają pieniądze.

Reklamacje powinien w pierwszej kolejności rozpatrywać przewoźnik bądź operator rejsu. A jeśli roszczenia konsumenta nie zostaną uwzględnione, to w wypadku podróży morskich skieruje on skargę do dyrektora urzędu morskiego, wyznaczonego w rozporządzeniu przez ministra gospodarki.

W dalszym ciągu poszkodowani pasażerowie mogą przed sądem dochodzić swoich praw. Jednakże złożenia skargi do właściwego dyrektora urzędu morskiego może okazać się szybsze i skuteczniejsze. Tym bardziej że za naruszenia praw pasażerów związanych np. z niewpuszczeniem na pokład osoby niepełnosprawnej czy niezapewnieniem jej alternatywnego transportu dyrektor urzędu nałoży kary. Ich górna granica może wynieść 50 tys. zł.

Mogą one zostać nałożone również w razie stwarzania trudności pasażerom, którzy chcą odstąpić od umowy i odzyskać pieniądze, gdy statek spóźni się 90 minut.

Na takie same kary narażą się nie tylko przewoźnicy, ale także biura podróży organizujące wycieczki. Z tym że nałoży je marszałek województwa, a nie dyrektor urzędu morskiego. Ponadto obejmą one przypadki naruszania praw osób niepełnosprawnych, a nie opóźnień statków.

19 września wchodzą też w życie dwa rozporządzenia ministra transportu określające, do których urzędów należy się zgłaszać w razie skarg na przewoźników. Tak np. w wypadku rejsów morskich właściwy jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni lub w Szczecinie. Jeżeli zaś skarga dotyczy podróży rzekami lub jeziorami, to należy się zwrócić do dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Wystarczy, że statek spóźni się 90 minut, by podróżni mogli odstąpić od umowy i dostać zwrot pieniędzy za bilet.

Taką zmianę wprowadzają wchodzące juro w życie przepisy zmieniające ustawy dotyczące praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców