W styczniu 2013 r. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie naruszenia przez sklep internetowy firmy optycznej praw konsumenckich. Wątpliwości Prezes UOKiK co do zgodności z prawem wzbudziły zawarte w regulaminie sklepu postanowienia.
Według Prezes UOKiK aż sześć regulacji e-sklepu było niezgodne z prawem i naruszało zbiorowe prawa konsumentów.
Zakwestionowane przepisy odnosiły się do:
Niedozwolone postanowienia umowne, na które UOKiK zwrócił szczególna uwagę to ograniczanie praw konsumentów polegające na odstąpieniu od umowy. Klient internetowego sklepu, który chciał odstąpić od umowy miał oddać produkt, który był nieużywany, a ponadto był w oryginalnym i nienaruszonym stanie.
Regulacja salonu optycznego jest sprzeczna z obowiązującym prawem w ramach tzw. zwykłego zarządu rzeczą. Przepisy stanowią o ty, że odstąpienie od umowy powoduje takie skutki prawne jakby umowa nie była zawarta, przy czym konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Ustawodawca w dalszej części reguluje, że to, co strony umowy świadczyły podlega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana ta była dokonana w ramach zwykłego zarządu. Konsument, który otrzymał przesyłkę może otworzyć zapakowany towar, w związku z tym, że nie ma możliwości obejrzenia go w sklepie i przymierzenia. Wobec tego klient salonu optycznego może otworzyć i przymierzyć okulary, czy sprawdzić moc na opakowaniu zamówionych szkieł kontaktowych.
Zgodnie z warunkami e-salonu optycznego klienci, którzy odstępowali od umowy nie mogą liczyć na zwrot kosztów przesyłki zakupionego towaru. Obowiązujące przepisy stanowią, że przedsiębiorca pomniejsza świadczenie zwracane konsumentowi o koszty transportu towaru, które zamówił internauta. Oznacza to, że e-konsument zwraca zamówiony towar na swój koszt, a przedsiębiorca zobowiązany jest oddać mu wpłacone pieniądze wraz z poniesionym kosztem nadania przesyłki zwrotnej.