UOKiK: Vision Express ukarany 360 tys. zł za niedozwolone postanowienia zawarte w regulaminie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał e-sklep optyczny Vision Express za niedozwolone postanowienia zawarte w regulaminie karą w wysokości 360 tys. zł.

Publikacja: 20.09.2013 14:30

Prezes UOKiK ukarał e-sklep Vision Express za niedozwolone postanowienia zawarte w regulaminie karą

Prezes UOKiK ukarał e-sklep Vision Express za niedozwolone postanowienia zawarte w regulaminie karą w wysokości 360 tys. zł

Foto: www.sxc.hu

Konsumenci internetowi z racji szczególnego, wysyłkowego charakteru sprzedaży posiadają szersze prawa. Dla porównania zwrot towaru zakupionego w tradycyjnym sklepie uzależniony jest od woli sprzedawcy, e-kupujący natomiast ma 10 dni na oddanie nieprzemyślanych zakupów.

Kupując za pośrednictwem Internetu akceptujemy regulamin sklepu, który nie zawsze jest odzwierciedleniem dla regulacji prawnych obowiązujących e- konsumentów.

Kupujący w Internecie ma

10 dni

na zwrot nabytego towaru

W styczniu 2013 r. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie naruszenia przez sklep internetowy firmy optycznej praw konsumenckich. Wątpliwości Prezes UOKiK co do zgodności z prawem wzbudziły zawarte w regulaminie sklepu postanowienia.

Według Prezes UOKiK aż sześć regulacji e-sklepu było niezgodne z prawem i naruszało zbiorowe prawa konsumentów.

Zakwestionowane przepisy odnosiły się do:

Niedozwolone postanowienia umowne, na które UOKiK zwrócił szczególna uwagę to ograniczanie praw konsumentów polegające na odstąpieniu od umowy. Klient internetowego sklepu, który chciał odstąpić od umowy miał oddać produkt, który był nieużywany, a ponadto był w oryginalnym i nienaruszonym stanie.

Regulacja salonu optycznego jest sprzeczna z obowiązującym prawem w ramach tzw. zwykłego zarządu rzeczą. Przepisy stanowią o ty, że odstąpienie od umowy powoduje takie skutki prawne jakby umowa nie była zawarta, przy czym konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Ustawodawca w dalszej części reguluje, że to, co strony umowy świadczyły podlega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana ta była dokonana w ramach zwykłego zarządu. Konsument, który otrzymał przesyłkę może otworzyć zapakowany towar, w związku z tym, że nie ma możliwości obejrzenia go w sklepie i przymierzenia. Wobec tego klient salonu optycznego może otworzyć i przymierzyć okulary, czy sprawdzić moc na opakowaniu zamówionych szkieł kontaktowych.

Zgodnie z warunkami e-salonu optycznego klienci, którzy odstępowali od umowy nie mogą liczyć na zwrot kosztów przesyłki zakupionego towaru. Obowiązujące przepisy stanowią, że przedsiębiorca pomniejsza świadczenie zwracane konsumentowi o koszty transportu towaru, które zamówił internauta. Oznacza to, że e-konsument  zwraca zamówiony towar na swój koszt, a przedsiębiorca zobowiązany jest oddać mu wpłacone pieniądze wraz z poniesionym kosztem nadania przesyłki zwrotnej.

UOKiK ukarał e-sklep Vision Express

360 tys. zł

Ponadto korzystanie z możliwości zakupów internetowych w sklepie internetowym salonu optycznego odbywa się po zarejestrowaniu, które to jednocześnie obliguje klienta do wyrażenia zgody na przetwarzanie jego danych osobowych  do celów marketingowych. Urząd uznał, że takie uregulowanie wymusza na konsumencie zgodę do wykorzystywania jego danych osobowych nie tylko do realizacji zawartej umowy, ale również do bliżej nieokreślonych celów marketingowych. Tym postanowieniem przedsiębiorca naruszył swobodę podjęcia decyzji przez klienta. Praktyki tego rodzaju są sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz w stopniu  rażącym naruszają interes konsumenta.

Prezes UOKiK zdecydowała o nałożeniu na spółkę Vision Express kary współmiernej do stosowanych praktyk w  wysokości 360 tys. zł. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych w regulaminie klauzul.

Vision Express ma możliwość odwołania się od decyzji UOKiK.

Konsumenci internetowi z racji szczególnego, wysyłkowego charakteru sprzedaży posiadają szersze prawa. Dla porównania zwrot towaru zakupionego w tradycyjnym sklepie uzależniony jest od woli sprzedawcy, e-kupujący natomiast ma 10 dni na oddanie nieprzemyślanych zakupów.

Kupując za pośrednictwem Internetu akceptujemy regulamin sklepu, który nie zawsze jest odzwierciedleniem dla regulacji prawnych obowiązujących e- konsumentów.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów