Czytaj więcej

Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 283

W wywiadzie dla francuskiej stacji telewizyjnej TF1, nagranym podczas jego wizyty państwowej w Stanach Zjednoczonych w zeszłym tygodniu, Macron powiedział, że Europa musi przygotować swoją przyszłą architekturę bezpieczeństwa.

- Oznacza to, że jednym z zasadniczych punktów, którymi musimy się zająć – jak zawsze powtarzał prezydent Putin – jest jego obawa, że NATO zbliży się do drzwi Rosji i rozmieści tam zagrażającą jej broń – powiedział Macron.

Macron stwierdził, że ten temat będzie częścią rozmów pokojowych, więc Zachód musi przemyśleć, co jest gotów zrobić, jak chronić sojuszników i państwa członkowskie oraz jak dać gwarancje bezpieczeństwa Rosji w dniu jej powrotu do stołu negocjacyjnego.

Czytaj więcej

Kreml dementuje: Moskwa i Paryż nie zawarły żadnej umowy

Rosja i Stany Zjednoczone oświadczyły w tym tygodniu, że są zasadniczo otwarte na rozmowy, chociaż prezydent USA Joe Biden powiedział, że będzie rozmawiać z Putinem tylko wtedy, gdy ten wykaże, że jest zainteresowany zakończeniem wojny. Ukraina twierdzi, że negocjacje są możliwe tylko wtedy, gdy Rosja przestanie atakować i wycofa swoje wojska.

Wiele środowisk w  Ukrainie i na Zachodzie zdecydowanie sprzeciwia się jakimkolwiek negocjacjom z Putinem, które wynagrodziłyby go ustępstwami po prawie 10 miesiącach wojny, zwłaszcza że Ukraina wyparła siły rosyjskie z dużych obszarów w ciągu ostatnich trzech miesięcy.

Ale uwagi Macrona na temat nowej architektury bezpieczeństwa z gwarancjami dla Rosji sugerowały, że rozumie on potrzeby Moskwy w tym zakresie – żądania, które były przedmiotem intensywnej, ale nieudanej dyplomacji w okresie poprzedzającym wojnę.

Czytaj więcej

Sekrety wyprawy Macrona na Wschód

8 lutego, na kilkanaście dni przed rosyjską inwazją, Putin powiedział na wspólnej konferencji prasowej z Macronem w Moskwie, że Rosja będzie nadal próbowała uzyskać od Zachodu odpowiedzi na swoje trzy główne żądania bezpieczeństwa: koniec z rozszerzeniem NATO; nierozmieszczanie rakiet w pobliżu jej granic; oraz zmniejszenie infrastruktury wojskowej NATO w Europie do poziomu z 1997 roku.