Uznał tak w najnowszej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/1/415-528/11/ŚS).
Sprawa dotyczyła pracodawcy, który wprowadził zakaz używania telefonów służbowych do celów prywatnych. Zapytał, jak rozliczyć rozmowy pracowników.
Dyrektor izby przypomniał, że przychodem ze stosunku pracy jest nie tylko wynagrodzenie, ale także każda inna forma przysporzenia majątkowego, zarówno pieniężna, jak i niepieniężna. Jeśli więc telefon wykorzystywany jest jako narzędzie pracy (służy wyłącznie celom służbowym), zatrudniony nie uzyskuje przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Cele prywatne z PIT
„Jeśli jednak telefon służy osobistej korzyści pracownika i realizacji jego prywatnych celów, to wydatki ponoszone przez pracodawcę związane z jego udostępnieniem i eksploatacją stanowią przychód pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT" – wyjaśnił dyrektor IS.
Jak mówi Aleksandra Kozłowska, doradca podatkowy w TPA Horwath, dyrektor IS słusznie zgodził się ze stanowiskiem podatnika, iż wykorzystanie telefonu do celów służbowych nie powoduje powstania przychodu. – Dlatego warto, aby pracodawca, udostępniając telefony komórkowe pracownikom, uzyskał od nich oświadczenia o możliwości wykorzystywania aparatów tylko do celów służbowych – wskazuje.