Choć wyrok wiąże w konkretnej sprawie, to urzędnik nie może go pominąć

Zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe są konsekwentne. Pierwsze twierdzą, że fiskus powinien analizować wyroki, na które powołują się podatnicy we wnioskach o interpretacje, drugi – że tego obowiązku nie ma

Aktualizacja: 14.07.2010 04:44 Publikacja: 14.07.2010 03:00

Choć wyrok wiąże w konkretnej sprawie, to urzędnik nie może go pominąć

Foto: Rzeczpospolita

A co na to przepisy?

Z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej [/link]wynika, że minister finansów może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika tak z jej art. 14e.

Aby zatem stwierdzić nieprawidłowość interpretacji z orzecznictwem, minister powinien to orzecznictwo uwzględniać. Potwierdzają to wyroki wydawane przez sądy administracyjne.

Twierdzą one, że skoro organ wydający interpretacje indywidualne może zmienić wydaną już uprzednio interpretację z racji stwierdzenia jej wadliwości w świetle orzecznictwa sądowego, to tym bardziej ma obowiązek dokonywać analizy tego orzecznictwa w postępowaniu zmierzającym do wydania takiej interpretacji, a zwłaszcza w przypadku, gdy na takie orzecznictwo powołuje się osoba składająca wniosek o jej wydanie.

[srodtytul]Brak konsekwencji [/srodtytul]

WSA w Rzeszowie stwierdził, że „nie można bowiem przyjąć takiej wykładni (...) przepisów, że z jednej strony ustawodawca nie nakłada na organ wydający interpretacje indywidualne obowiązku analizowania orzecznictwa zapadłego w innych sprawach dotyczącego analogicznych sytuacji prawnopodatkowych, a z drugiej strony przyjmuje, że pominięcie takiego orzecznictwa może być przyczyną zmiany tak wydanej interpretacji.

W przypadku zatem interpretacji indywidualnych [b]organ nie może poprzestać na stwierdzeniu, że wyroki, jak chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2009 r., sygn. I FPS 6/08, na który powołał się skarżący w niniejszej sprawie, pozostają bez znaczenia”(wyrok z 4 marca 2010 r., I SA/Rz 39/10)[/b].

[srodtytul]Ważna jest argumentacja [/srodtytul]

[b]W wyroku z 30 października 2001 r. (III SA 1409/00) Naczelny Sąd Administracyjny[/b] stwierdził, że pogłębianiu zaufania do organów podatkowych nie służy ograniczenie się w uzasadnieniu decyzji podatkowej do stwierdzenia, że orzeczenie sądu powołane przez stronę w piśmie procesowym na poparcie jej tezy nie wiąże organu podatkowego w rozpatrywanej sprawie. Sytuacje takie wcale nie należą do rzadkości.

Organy podatkowe bardzo często stwierdzają w wydawanych przez siebie interpretacjach, że rozstrzygnięcia zawarte w powoływanych przez podatników wyrokach dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one natomiast materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Przykładem jest [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 28 czerwca 2010 r. (IPPB1/415-456/10-4/KS)[/b].

Sądy przyznają im rację, bo [b]orzeczenia sądowe rzeczywiście wiążą organ podatkowy tylko w sprawie, w której zostały wydane[/b].

Mimo to – jak czytamy w wyroku [b]WSA we Wrocławiu z 24 lutego 2010 r. (I SA/Wr 1843/09)[/b] – „powołanie ich w innej sprawie powoduje, że argumentacja sądu na temat wykładni konkretnego przepisu staje się argumentacją podatnika właśnie w sprawie rozpatrywanej.

[b] Jeżeli więc organ podatkowy nie podziela tej argumentacji, powinien szczegółowo odnieść się do uzasadnienia wyroku sądowego i ustosunkować do wyrażonych tam poglądów, wyjaśniając, dlaczego je odrzuca[/b].

W przypadku interpretacji indywidualnych, do których art. 121 § 1 ordynacji podatkowej należy stosować odpowiednio, organ podatkowy winien argumentację sądu zawartą w wyroku powołanym we wniosku o interpretację indywidualną uznać za stanowisko wnioskodawcy i dokonać oceny tego stanowiska zgodnie z art. 14c § 1 i § 2”.

[srodtytul]Trzeba się odnieść merytorycznie[/srodtytul]

Podobnie wynika z wyroku WSA w Poznaniu z 23 lutego 2010 r. (I SA/Po 1124/09). Sąd uznał za uzasadnione zarzuty skargi, w myśl których organ podatkowy nie ustosunkował się w zaskarżonej interpretacji do wyroków sądów administracyjnych ani do wyroku Trybunału Konstytucyjnego, przedstawionych przez skarżącą spółkę.

„Stwierdzono jedynie, że wyroki sądów administracyjnych stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Tymczasem powołanie określonych wyroków oznacza, że strona argumentację zawartą w tych wyrokach traktuje jako własną na poparcie swojego poglądu w danej kwestii. W tej sytuacji organ podatkowy, nawet w przypadku niepodzielenia stanowiska zawartego w przedstawionych wyrokach, winien się do nich odnieść pod względem merytorycznym. Takiego ustosunkowania się zabrakło w zaskarżonej interpretacji”.

[ramka][b]Postępowanie ma budzić zaufanie do fiskusa [/b]

- Obowiązujący od 1 lipca 2007 r. art. 14 e § 1 ordynacji podatkowej wychodzi poza zasadę związania wyrokiem tylko w sprawie, w której on zapadł, i nadaje orzecznictwu sądów administracyjnych walor normatywny także w stosunku do innych indywidualnych spraw załatwianych w drodze interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych).

Od tej daty orzecznictwo to stało się zatem istotnym miernikiem legalności wydawanych interpretacji indywidualnych. Jego nieuzasadnione zaś pomijanie narusza wyrażoną w art. 121 § 1 ordynacji podatkowej zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych [b](wyrok WSA w Warszawie z 20 stycznia 2009 r., III SA/Wa 1916/08)[/b].

- Poglądy judykatury w polskim systemie prawnym nie mają charakteru powszechnie obowiązującego. Jednak należy pamiętać, że nieuzasadnione pominięcie orzecznictwa sądowego w zbliżonych czy analogicznych stanach faktycznych i prawnych bądź też lakoniczne ustosunkowanie się do nich narusza wyrażoną w art. 121 § 1 ordynacji podatkowej zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych.

Przepis art. 121 § 1 ordynacji podatkowej ma odpowiednie zastosowanie do interpretacji indywidualnych, co wynika z art. 14h ordynacji podatkowej [b](wyrok WSA we Wrocławiu z 24 lutego 2010 r., I SA/Wr 1843/09)[/b].[/ramka]

[ramka][b]Czytaj więcej [link=http://www.rp.pl/temat/56216_Interpretacje_podatkowe.html]o interpretacjach podatkowych[/link][/b][/ramka]

A co na to przepisy?

Z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej [/link]wynika, że minister finansów może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika tak z jej art. 14e.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów