Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 września 2011 (ILPB3/423-249/11-4/ MM).
Podatnik prowadzi działalność w zakresie marketingu i pośrednictwa finansowego. Za pomocą portalu internetowego pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży wyrobów i usług pomiędzy sprzedawcami a detalicznymi odbiorcami. Jego przychodem jest prowizja z tytułu przeprowadzonych transakcji.
Zawiera umowy, zgodnie z którymi okres rozliczeniowy świadczonej przez niego usługi rozpoczyna się w momencie wystawienia oferty kontrahenta na portalu internetowym, a kończy się w ciągu siedmiu dni po ustaniu prezentacji oferty.
Zdaniem podatnika świadczona przez niego usługa ma charakter ciągły, a datą powstania przychodu jest – zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o CIT – ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. W konsekwencji momentem powstania przychodu jest siódmy dzień po ustaniu prezentacji oferty na portalu.
Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Jego zdaniem do usług pośrednictwa przy zawieraniu umów sprzedaży wyrobów i usług wykonywanych przez podatnika za wynagrodzeniem prowizyjnym zastosowanie ma art. 12 ust. 3a ustawy o CIT. W konsekwencji przychód powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania (częściowego wykonania) usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.