Wszystko przez niezbyt precyzyjne przepisy, a także zróżnicowane orzecznictwo sądów administracyjnych.
Zasady i terminy wnoszenia skarg do sądów administracyjnych na interpretacje indywidualne określone są w art. 52 – 53 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU. nr 153, poz. 1270 ze zm. – dalej p.p.s.a.).
Ustawowa luka czasowa
Z art. 52 § 3 p.p.s.a. wynika, że jeśli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, to skargę do sądu administracyjnego można wnieść po wcześniejszym wezwaniu na piśmie właściwego organu do usunięcia naruszenia prawa. W przypadku podatkowych interpretacji indywidualnych termin na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wynosi 14 dni od dnia doręczenia takiej interpretacji podatnikowi.
To jednak nie wszystko. Art. 53 § 2 p.p.s.a. przewiduje, że następnie można wnieść skargę do sądu administracyjnego, ale taka możliwość jest obwarowana dwoma terminami. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, to na wniesienie skargi ma się 60 dni, ale termin ten liczony jest już od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.
Nierzadko na podstawie tych przepisów skargi do sądu były odrzucane jako przedwczesne. Wszystko przez to, że podatnikowi – oczekującemu na odpowiedź organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa – biegnie już 60-dniowy termin na wniesienie skargi do sądu.