[b]- Użytkownik portalu społecznościowego utracił prawo do korzystania ze swojego konta. Konto zostało zablokowane a następnie zamknięte w wyniku naruszenia regulaminu świadczenia usług elektronicznych (stanowisko firmy). Czy z taką chwilą można skutecznie żądać usunięcia własnych danych osobowych przez usługodawcę (prowadzącego portal)?[/b] – pyta czytelnik.
Ochrona danych osobowych nie jest prawem bezwzględnym. Co więcej legalność ich przetwarzania nie zawsze musi wiązać się ze zgodą osoby, której dane dotyczą.
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=12471B2F0B36872CF6B869EEE6508CC2?id=166335]Ustawa o ochronie danych osobowych[/link] określa zasady postępowania przy przetwarzaniu takich informacji oraz prawa osób fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 gromadzenie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
- osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
- jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisów prawa,