Sprowadzam zabawki pluszowe z Chin. Celnicy nie chcą przepuścić dużej partii, dopóki nie zapłacę tantiem ZAiKS. Zabawki te wygrywają melodyjki przebojów. Chiński producent twierdzi, że wszystkie nagrania przeszły już do domeny publicznej i nie trzeba płacić opłat licencyjnych
— pyta czytelnik DF.
Każdy przejaw kreatywności intelektualnej mający charakter utworu chroniony jest przez prawo autorskie, a związek twórcy z jego dziełem jest nierozerwalny, bez względu na to, ile lat upłynęło od śmierci autora.
Oprócz opisanych praw osobistych przysługują mu także prawa majątkowe, gdyż jakkolwiek utwór (szczególnie muzyczny) może być powielany i wykorzystywany na wiele sposobów, to twórca zarządza swoim dziełem i ma prawo do pobierania wynagrodzeń, których wysokość, a także sposób oraz zakres wykorzystania utworu powinny być przedmiotem umowy pomiędzy autorem i użytkownikiem. Domenę publiczną natomiast można zdefiniować jako ogół twórczości, która nie jest chroniona prawami autorskimi, a zatem stanowiącej wspólny dorobek kulturowy i intelektualny ludzkości.
Zgodnie z przepisem art. 36 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwór przechodzi do domeny publicznej po upływie 70 lat od śmierci twórcy albo ostatniego współtwórcy w przypadku współautorstwa. Jeżeli autor nie jest znany, okres ten liczy się od daty pierwszego rozpowszechnienia.