E-urząd zwycięży, kiedy przestanie rządzić papier

Na życzenie interesanta urząd będzie musiał załatwić jego sprawę przez Internet. I to bez potrzeby posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym

Publikacja: 12.02.2009 06:50

E-urząd zwycięży, kiedy przestanie rządzić papier

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Zaproponowane przez MSWiA zmiany w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177458]ustawie o informatyzacji[/link] i [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093]kodeksie postępowania administracyjnego[/link] mają przyśpieszyć rozwój elektronicznej administracji w Polsce. Zdaniem Jana Macieja Czajkowskiego, samorządowego eksperta od informatyzacji, sytuację może zmienić także przygotowywane uproszczenie podpisu elektronicznego dla urzędów.

Zgodnie z projektowaną zmianą generalna reguła art. 14 k.p.a. będzie stanowić, iż urzędnicy mają załatwiać sprawy drogą elektroniczną na równi z tradycyjną – papierową.

Konsekwencją są proponowane zmiany w innych przepisach regulujących kontakty urzędu z obywatelem i odwrotnie.

[srodtytul]Doręczanie internetowe[/srodtytul]

Dzisiaj urząd może, ale nie musi, doręczać stronie postępowania administracyjnego pisma pocztą elektroniczną. Według projektu nowelizacji komputerowy kontakt będzie obowiązkowy, jeżeli tylko strona zwróci się do urzędu o przesyłanie pism przez Internet.

Zmieniona ma być regulacja sposobu doręczania pism elektronicznych. Obowiązujący przepis k.p.a. wymaga, aby urząd wysyłał e-mailem do adresata sam dokument. Ma być inaczej. Aby doręczyć dokument elektroniczny, urząd będzie przesyłał interesantowi na jego pocztę internetową informację o tym, że może on to pismo odebrać, wraz z adresem, pod którym może je pobrać, potwierdzając jego otrzymanie. W informacji znajdzie się też pouczenie o zasadach identyfikacji interesanta oraz o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w określony sposób. Chodzi z jednej strony o zapewnienie poufności korespondencji, z drugiej o to, aby odbiorca nie mógł się zapoznać z treścią pisma, dopóki nie potwierdzi jego odebrania. Interesant niezadowolony np. z decyzji mógłby jej wcale nie odbierać. Zaproponowany tryb obowiązuje zresztą w rozporządzeniu wykonawczym MSWiA do k.p.a., które jest z kodeksem niezgodne.

[srodtytul]Nie tylko e-podpis[/srodtytul]

Kolejna zmiana ma umożliwić urzędom stosowanie innych sposobów identyfikacji interesanta niż bezpieczny podpis elektroniczny oraz tzw. profil zaufany na ogólnopolskiej elektronicznej platformie ePUAP.W grę będzie wchodzić np. zwykły podpis elektroniczny czy też login i hasło. O wyborze decydować będzie organ administracji.Podobnie będzie z wnoszeniem podań i innych pism. Podanie będzie można dostarczyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą. Oczywiście uwierzytelnione, ale niekoniecznie, jak jest dzisiaj wymagane, bezpiecznym podpisem elektronicznym. Nowe rozwiązanie ma być prostsze i tańsze.

Na żądanie interesanta urząd obowiązany będzie potwierdzić otrzymanie podania w formie elektronicznej poprzez przekazanie mu – pod wskazany adres internetowy – urzędowego poświadczenia odbioru.

Inne zaprojektowane przepisy jasno mówią, że wezwania, postanowienia, zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku oraz decyzje administracyjne mogą być wydawane i doręczane w formie elektronicznej, pod warunkiem że będą opatrzone przez organ administracji bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Projekt daje szansę na rozwój e-administracji. Do przezwyciężenia jest jeszcze inna przeszkoda pozaprawna:

– Chodzi o przywiązanie zarówno urzędników, jak i interesantów do papieru – wskazuje Jan Maciej Czajkowski.

[ramka][b]Opinia: Grzegorz Sibiga - adiunkt w Instytucie Nauk Prawnych PAN[/b]

Projektowane zmiany mają na celu rzeczywistą informatyzację postępowania administracyjnego oraz zapewnienie masowego korzystania z elektronicznych narzędzi. Obowiązujące przepisy uchwalone w 2005 r. się nie sprawdziły. Zbyt wygórowany warunek korzystania z bezpiecznego e-podpisu postawiono obywatelowi, a organy administracji publicznej nie zostały zobowiązane do elektronicznych doręczeń.

W dużej mierze proponowane zmiany tylko modyfikują i uszczegóławiają dotychczasowe rozwiązania.Oczywiście przepisy prawa nie zastąpią edukacji ani nie przełamią bariery mentalnej, ale bez właściwych podstaw prawnych także nie wprowadzimy elektronicznej administracji.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=i.walencik@rp.pl]i.walencik@rp.pl[/mail][/i]

Zaproponowane przez MSWiA zmiany w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177458]ustawie o informatyzacji[/link] i [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093]kodeksie postępowania administracyjnego[/link] mają przyśpieszyć rozwój elektronicznej administracji w Polsce. Zdaniem Jana Macieja Czajkowskiego, samorządowego eksperta od informatyzacji, sytuację może zmienić także przygotowywane uproszczenie podpisu elektronicznego dla urzędów.

Zgodnie z projektowaną zmianą generalna reguła art. 14 k.p.a. będzie stanowić, iż urzędnicy mają załatwiać sprawy drogą elektroniczną na równi z tradycyjną – papierową.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku