Reklama
Rozwiń
Reklama

Gorszy rok Biedronki. Zyski w dół

Największa sieć handlowa w Polsce w 2024 r zanotowała nie tylko spadek tzw. sprzedaży porównywalnej. Obniżył się też zysk.

Publikacja: 20.03.2025 11:51

Gorszy rok Biedronki. Zyski w dół

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Wynik EBITDA Biedronki w 2024 r. spadł o 1,3 proc. licząc w euro, a w złotych pogorszył się o 6,3 proc. (i wyniósł równowartość 1,8 mld euro) - podał w sprawozdaniu rocznym jej portugalski właściciel, koncern Jeronimo Martins. Jednocześnie marża EBITDA Biedronki skurczyła się do 7,9 proc. z 8,5 proc. w 2023 r.

Biedronka pod kreską

Jak już pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” według wcześniej opublikowanych danych wstępnych za 2024 r., sprzedaż sieci ogółem wzrosła o 4,1 proc. w walucie lokalnej oraz o 9,6 proc., gdy jest liczona w euro. Jednak w ujęciu tzw. sprzedaży porównywalnej (Like-for-like), czyli bez wyników sklepów otwartych w 2024 r., była niższa 0,3 proc. Licząc we wspólnej walucie sprzedaż osiągnęła 23,6 mld euro.

- Sprawdziło się wszystko, co przewidywaliśmy w prognozach przy okazji omówienia wyników za 2023 rok. Deflacja w koszykach po dwóch latach znacznych podwyżek cen, wysoka inflacja kosztów, uwaga konsumentów na ceny oraz konkurencja na rynku - wyjaśnia w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.

Ogółem sprzedaż właściciela Biedronki, wzrosła w 2024 r. o 9,3 proc. do 33,5 mld euro, a na poziomie sprzedaży porównywalnej także był wzrost, o 0,6 proc. Wynik EBITDA właściciela Biedronki wzrósł 2,9 proc. do 2,2 mld euro. Marża EBITDA spadła do 6,8 proc., z 7,1 proc. w 2023 r.

Zysk netto Jeronimo Martins wyniósł z kolei niemal 600 mln euro, co oznacza spadek 20,8 proc. rdr. Liczony na jedną akcję wyniósł 0,95 euro – przed rokiem było to 1,20 euro.

Reklama
Reklama

Rok 2025 też będzie trudny

Firma w komunikacie wyjaśnia, że prawie trzy miesiące po rozpoczęciu roku 2025 rynkowa niepewność związana z wciąż dynamiczną sytuacją geopolityczną i zachowaniami konsumentów na trzech głównych rynkach dla firmy, czyli w Polsce, Kolumbii i Portugalii, nadal jest bardzo wysoka. Firma zapowiada w tych warunkach dalsze inwestycje, wzmocnienie efektywności i dyscyplinę kosztów.

Sytuacja detalistów jest trudna. W ujęciu rocznym w 2024 r. globalny rynek dóbr konsumpcyjny rósł wolniej o 1,8 pkt proc. niż w 2023 r. I to wszystko, mimo że na koniec roku ceny w USA i UE były średnio 20 proc. wyższe niż na początku 2020 r. – wynika z raportu przygotowanego przez Bain & Company, firmę doradztwa strategicznego.

Analitycy zauważają, że choć inflacja uspokoiła się już, to indeksy zaufania konsumentów utrzymują się na niskim poziomie. W efekcie rynek ilościowo niemal się nie zmienił, choć rośnie w ujęciu wartościowym,. 80 proc. badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich.

Handel
Trump zapowiada cła na półprzewodniki z Chin. Firmy dostają 18 miesięcy luzu
Handel
Sklepy Stokrotki zmieniają właściciela. Ale w tej samej grupie
Handel
Chiny nałożą cła do 42,7 proc. na nabiał z Unii Europejskiej
Handel
W świątecznym szczycie sezonu e-commerce wygrywa nie tańszy sklep, tylko lepszy agent AI
Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama