Reklama

Gorszy rok Biedronki. Zyski w dół

Największa sieć handlowa w Polsce w 2024 r zanotowała nie tylko spadek tzw. sprzedaży porównywalnej. Obniżył się też zysk.

Publikacja: 20.03.2025 11:51

Gorszy rok Biedronki. Zyski w dół

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Wynik EBITDA Biedronki w 2024 r. spadł o 1,3 proc. licząc w euro, a w złotych pogorszył się o 6,3 proc. (i wyniósł równowartość 1,8 mld euro) - podał w sprawozdaniu rocznym jej portugalski właściciel, koncern Jeronimo Martins. Jednocześnie marża EBITDA Biedronki skurczyła się do 7,9 proc. z 8,5 proc. w 2023 r.

Biedronka pod kreską

Jak już pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” według wcześniej opublikowanych danych wstępnych za 2024 r., sprzedaż sieci ogółem wzrosła o 4,1 proc. w walucie lokalnej oraz o 9,6 proc., gdy jest liczona w euro. Jednak w ujęciu tzw. sprzedaży porównywalnej (Like-for-like), czyli bez wyników sklepów otwartych w 2024 r., była niższa 0,3 proc. Licząc we wspólnej walucie sprzedaż osiągnęła 23,6 mld euro.

- Sprawdziło się wszystko, co przewidywaliśmy w prognozach przy okazji omówienia wyników za 2023 rok. Deflacja w koszykach po dwóch latach znacznych podwyżek cen, wysoka inflacja kosztów, uwaga konsumentów na ceny oraz konkurencja na rynku - wyjaśnia w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.

Ogółem sprzedaż właściciela Biedronki, wzrosła w 2024 r. o 9,3 proc. do 33,5 mld euro, a na poziomie sprzedaży porównywalnej także był wzrost, o 0,6 proc. Wynik EBITDA właściciela Biedronki wzrósł 2,9 proc. do 2,2 mld euro. Marża EBITDA spadła do 6,8 proc., z 7,1 proc. w 2023 r.

Zysk netto Jeronimo Martins wyniósł z kolei niemal 600 mln euro, co oznacza spadek 20,8 proc. rdr. Liczony na jedną akcję wyniósł 0,95 euro – przed rokiem było to 1,20 euro.

Reklama
Reklama

Rok 2025 też będzie trudny

Firma w komunikacie wyjaśnia, że prawie trzy miesiące po rozpoczęciu roku 2025 rynkowa niepewność związana z wciąż dynamiczną sytuacją geopolityczną i zachowaniami konsumentów na trzech głównych rynkach dla firmy, czyli w Polsce, Kolumbii i Portugalii, nadal jest bardzo wysoka. Firma zapowiada w tych warunkach dalsze inwestycje, wzmocnienie efektywności i dyscyplinę kosztów.

Sytuacja detalistów jest trudna. W ujęciu rocznym w 2024 r. globalny rynek dóbr konsumpcyjny rósł wolniej o 1,8 pkt proc. niż w 2023 r. I to wszystko, mimo że na koniec roku ceny w USA i UE były średnio 20 proc. wyższe niż na początku 2020 r. – wynika z raportu przygotowanego przez Bain & Company, firmę doradztwa strategicznego.

Analitycy zauważają, że choć inflacja uspokoiła się już, to indeksy zaufania konsumentów utrzymują się na niskim poziomie. W efekcie rynek ilościowo niemal się nie zmienił, choć rośnie w ujęciu wartościowym,. 80 proc. badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich.

Handel
Donald Trump grozi nowymi cłami. Branża meblowa na celowniku
Handel
Kanada zlikwiduje wiele ceł na towary z USA. Chce naprawić relacje z Donaldem Trumpem
Handel
VRG upraszcza grupę Lilou i liczy zyski. Z optymizmem patrzy w drugie półrocze
Handel
Szturm Polaków na produkty używane, ogromny wzrost sprzedaży
Handel
Alkohole w odwrocie. Spada sprzedaż niemal we wszystkich kategoriach
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama