Reklama

Co się dzieje z polskim konsumentem? Zagorączkował, ale raczej nie jest chory

Dane GUS o sprzedaży detalicznej we wrześniu - wyraźnie słabsze niż miesiąc i rok temu - mocno zaskoczyły ekonomistów. Na diagnozę przyjdzie poczekać, ale wygląda to raczej na przytrucie niż poważną chorobę polskiego konsumenta.

Publikacja: 24.10.2024 16:36

Dane GUS o sprzedaży detalicznej we wrześniu mocno zaskoczyły ekonomistów

Dane GUS o sprzedaży detalicznej we wrześniu mocno zaskoczyły ekonomistów

Foto: Adobe Stock

Na początku tygodnia poznaliśmy zestaw danych z gospodarki Polski za wrzesień. Na minusie w ujęciu rok do roku były wszystkie najważniejsze statystyki: dynamika produkcji przemysłowej, budowlano-montażowej i sprzedaży detalicznej towarów, ale to właśnie te ostatnie dane wzbudziły najwięcej emocji, a wręcz niedowierzania i szoku. GUS zaraportował bowiem spadek aż o 3 proc. rok do roku, podczas gdy konsensus prognoz ekonomistów według ankiety „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wynosił ponad 2 proc. na plusie. Żaden z analityków nie spodziewał się ujemnej dynamiki – której nie widziano w Polsce jeszcze w tym roku. W poprzednich miesiącach, w zależności od miesiąca, sprzedaż detaliczna była o 2,5-6 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama