Rośnie wartość eksportu polskiej żywności

Prawie 25,1 mld euro wyniosła w okresie od stycznia do września 2020 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski. To wzrost o 6,7 proc. w stosunku do tego samego okresu 2019 r.

Aktualizacja: 25.11.2020 06:25 Publikacja: 24.11.2020 21:00

Rośnie wartość eksportu polskiej żywności

Foto: Fotorzepa/ Marian Zubrzycki

Pandemia nie szkodzi eksportowi polskiej żywności. – Po doświadczeniach ograniczeń w gospodarce oraz transporcie w czasie pierwszej fali pandemii dobrze przygotowaliśmy branżę rolno-spożywczą, zakłady produkcyjne i logistykę na drugą falę. Najnowsze dane dotyczące trzech pierwszych kwartałów tego roku potwierdzają wzrost eksportu polskiej żywności w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 6,7 proc. – skomentował te dane Grzegorz Puda, minister rolnictwa. – Wyniki te potwierdzają bardzo dobrą jakość polskiej żywności i jej konkurencyjność na globalnym rynku – przekonuje minister.

Głównym rynkiem zbytu dla naszej żywności jest Unia Europejska. Sprzedaż do państw UE (łącznie z Wielką Brytanią) wzrosła w okresie pierwszych trzech kwartałów tego roku o 4,4 proc. i osiągnęła wartość niemal 20,1 mld euro. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw Unii w porównaniu z trzema kwartałami 2019 r. zmniejszył się jednak z 81,9 do 80,1 proc.

Najwięcej artykułów rolno-spożywczych, tak jest od lat, trafiło na rynek niemiecki. Wartość sprzedaży, która trafiła do naszego zachodniego sąsiada, przekroczyła 6,2 mld euro i w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. wzrosła o 10,3 proc. (z blisko 5,5 mld euro). Eksport do Niemiec stanowił przy tym blisko 25 proc. wartości całego eksportu rolno-spożywczego w pierwszych trzech kwartałach 2020.

Rośnie jednak znaczenie polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych do państwa spoza UE. W okresie od stycznia do września tego roku wartość tego eksportu sięgnęła niemal 5 mld euro, co oznacza wzrost o około 17 proc. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku.

Największą dynamikę wzrostu wartości sprzedaży odnotowaliśmy w eksporcie do państw na kontynencie afrykańskim, w tym m.in. do RPA i Maroka (ponad dwukrotny wzrost) oraz do Algierii (wzrost o 86 proc.). Istotnie wzrosła też wartość eksportu do Ghany i Senegalu. Do grona liczących się odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych dołączyła również Tanzania.

Wyraźnie zwiększyła się ponadto wymiana handlowa z państwami Bliskiego Wschodu. Tu największym odbiorcą była Arabia Saudyjska (dwukrotny wzrost). Podobny przyrost odnotowaliśmy też w eksporcie do Kuwejtu, a sprzedaż do Turcji wzrosła o 22 proc.

Na kontynencie azjatyckim największym odbiorcą artykułów rolno-spożywczych z Polski pozostają Chiny, jednak największy wzrost wartości eksportu odnotowaliśmy w przypadku sprzedaży do Singapuru (ponad dwukrotny) oraz do Wietnamu (o 18 proc.).

Cały czas utrzymuje się dodatnie saldo w wymianie handlowej produktami rolno-spożywczymi. W porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku wzrosło ono o blisko 11 proc., do niemal 8,6 mld euro.

Wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w całym 2019 r. wyniosła 31,4 mld euro. Eksperci rynkowi szacują, że jeśli tegoroczne tempo wzrostu tego eksportu się utrzyma, do końca roku jego wartość przekroczy rekordowe 33 mld euro.

Pandemia nie szkodzi eksportowi polskiej żywności. – Po doświadczeniach ograniczeń w gospodarce oraz transporcie w czasie pierwszej fali pandemii dobrze przygotowaliśmy branżę rolno-spożywczą, zakłady produkcyjne i logistykę na drugą falę. Najnowsze dane dotyczące trzech pierwszych kwartałów tego roku potwierdzają wzrost eksportu polskiej żywności w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 6,7 proc. – skomentował te dane Grzegorz Puda, minister rolnictwa. – Wyniki te potwierdzają bardzo dobrą jakość polskiej żywności i jej konkurencyjność na globalnym rynku – przekonuje minister.

Pozostało 82% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?