Innowacyjna metoda płatności testowana nad Wisłą

Mastercard, Empik i PayEye ruszają z testem płatności biometrycznych, opartych na połączeniu biometrii tęczówki oka i twarzy. Polska będzie pierwszym rynkiem z takim rozwiązaniem.

Publikacja: 06.06.2024 04:30

Spojrzeniem zapłacą na początek klienci pięciu salonów Empik w Polsce

Spojrzeniem zapłacą na początek klienci pięciu salonów Empik w Polsce

Foto: AdobeStock

Biometria wchodzi coraz mocniej na rynek, i to nie tylko płatności. Z badań firmy Minds & Roses wynika, że już 80 proc. respondentów przyznaje, iż korzysta lub korzystało z zabezpieczeń biometrycznych, a wśród osób w wieku 18–25 lat praktycznie każdy miał z nimi kontakt.

Biometria to pomiary i analiza unikalnych cech fizycznych ludzi, które są następnie wykorzystywane do ich identyfikacji. Od niedawna można mówić o początku uwierzytelniania biometrycznego jako formie identyfikacji i kontroli dostępu: do kont bankowych, telefonów, ale i np. budynków.

Czytaj więcej

Kolejna sieć otwiera autonomiczne sklepy bez pracowników

Rynek ten stale rośnie: w 2023 r. rozwiązania w zakresie tożsamości cyfrowej – których sercem jest technologia biometryczna – zostały wycenione na 34,5 mld dol. Według prognoz analityków firmy Statista w kolejnych latach rynek ten będzie nadal rósł.

Większość Polaków korzysta już z biometrii

Analiza Minds & Roses wskazuje, że 70 proc. Polaków korzysta już z biometrii do odblokowywania takich urządzeń elektronicznych jak smartfony, a 56 proc. – przy korzystaniu z konta bankowego. Wciąż najczęściej jest to odcisk palca, ale operatorzy telekomunikacyjni wykorzystują już np. analizę ludzkiego głosu jako metody autoryzującej operacje. Amazon z kolei wprowadził urządzenie do skanu naczyń krwionośnych w dłoni, których obraz jest równie niepowtarzalny dla każdego człowieka jak tęczówka.

Właśnie to ostatnie rozwiązanie, w połączeniu ze skanem kształtu twarzy, wprowadza na polski rynek fintech PayEye, wraz z partnerem technologicznym programu Planet Pay. Polacy będą mogli przetestować płatność za zakupy spojrzeniem w pięciu salonach Empik w Polsce. Jest to także pierwszy w Europie pilotaż płatności biometrycznych w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Czytaj więcej

BLIK wypiera płatności zbliżeniowe

– To właśnie nasz kraj był jednym z pierwszych, w którym zostały wprowadzone płatności zbliżeniowe kartami, a polscy konsumenci są liderami w zakresie otwartości na innowacje – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. – Polska jest innowacyjna w zakresie metod płatności. Wystarczy popatrzeć, jak u nas wyglądają aplikacje bankowe. 100 proc. transakcji kartami jest już realizowane jako zbliżeniowe, w innych krajach ten udział jest sporo mniejszy, nawet o połowę – dodaje.

By móc przyjmować płatności w systemie PayEye, przedsiębiorca musi wyposażyć się w specjalny terminal eyepos. – Obecnie jest on trochę droższy niż standardowy, ale to się zmieni w miarę upowszechniania tego rozwiązania. Dodatkowo umożliwia on przyjmowanie także innych metod płatności – mówi Daniel Jarząb, prezes PayEye.

Ta metoda przewiduje także dodatkowe zabezpieczenia, w razie występujących czasami zmian w wyglądanie czy też problemów ze skanem tęczówki z uwagi na np. soczewki kontaktowe. Wtedy system może poprosić o PIN lub numer telefonu, jakie są podawane podczas rejestracji w aplikacji.

Gdzie będą testowane pierwsze płatności biometryczne?

Płatność biometryczna z wykorzystaniem fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy dostępna będzie w testowych salonach Empiku od 12 czerwca – po jednym w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu oraz Czeladzi. Ruszy także kampania promująca to rozwiązanie, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.

– Edukacja jest istotna, by klient z innowacji chciał skorzystać. Ta usługa będzie tego wymagała, ale umiemy to robić. Wielokrotnie zaczynaliśmy w naszych salonach wprowadzać innowacyjne rozwiązania, ponieważ klient chce wygody – mówi Ewa Szmidt, prezeska Grupy Empik. – Widzimy, że nasi klienci są otwarci na innowacje i chętnie korzystają z nowych technologii i udogodnień, bo widzą, że przekładają się one na jeszcze szybsze, wygodniejsze i, co równie istotne w dzisiejszym świecie, bezpieczne zakupy – dodaje.

Podkreśla, że choć test ma potrwać trzy miesiące, to również okres ten może zostać przedłużony. Mogą się w nim pojawić później także nowe lokalizacje.

Czytaj więcej

Twitter chce naszych danych biometrycznych. Kontrowersyjne zmiany w X

– Wszyscy cenią wygodę, także podczas płacenia, dlatego jesteśmy spokojni o potencjał wykorzystywania rozwiązań biometrycznych. Wystarczy popatrzeć na to, jak się upowszechniły, jeśli chodzi o wykorzystywanie do odblokowania telefonu – dodaje Daniel Jarząb. – Co warto podkreślić, nasz system nie robi zdjęć płacącemu. Skan i cała operacja odbywają się w czasie rzeczywistym, a dane są odpowiednio zabezpieczone – dodaje.

Zakupy będzie można opłacać taką metodą bez posiadania przy sobie jakiegokolwiek urządzenia czy karty płatniczej, ponieważ tę można na stałe połączyć z aplikacją. Proces jest dłuższy za pierwszym razem, kiedy dokonywany jest skan oka, którego nie można wykonać telefonem. Kolejne transakcje są już niesłychanie proste.

Mastercard wprowadza także rozwiązania biometryczne na inne rynki. – Pilotaż trwa w Brazylii, kończą się prace w jednym z państw europejskich. Rozwiązanie wykorzystywane w Polsce niekoniecznie musi trafić na inne rynki, w ramach programu rozwijanych jest wiele inicjatyw w zakresie innowacji w płatnościach – dodaje Marta Życińska.

Biometria wchodzi coraz mocniej na rynek, i to nie tylko płatności. Z badań firmy Minds & Roses wynika, że już 80 proc. respondentów przyznaje, iż korzysta lub korzystało z zabezpieczeń biometrycznych, a wśród osób w wieku 18–25 lat praktycznie każdy miał z nimi kontakt.

Biometria to pomiary i analiza unikalnych cech fizycznych ludzi, które są następnie wykorzystywane do ich identyfikacji. Od niedawna można mówić o początku uwierzytelniania biometrycznego jako formie identyfikacji i kontroli dostępu: do kont bankowych, telefonów, ale i np. budynków.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Handel
Groźba grzywny zaszkodziła akcjom sieci Carrefour
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży