Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel

W tym roku świąteczny koszyk prezentowy dla dzieci może być chudszy niż zwykle. Aż 70 proc. rodziców kupuje mniej zabawek lub wybiera tańsze zamienniki – wynika z badań przygotowanych przez „dentsu Polska”. Wszystko przez inflację.

Publikacja: 06.12.2023 06:00

W tym roku świąteczny koszyk prezentowy dla dzieci może być chudszy niż zwykle

W tym roku świąteczny koszyk prezentowy dla dzieci może być chudszy niż zwykle

Foto: Adobe Stock

Grudzień to moment, w którym wielu rodziców staje przed wyborem zakupu upominku dla dziecka. Wypadające 6 grudnia Mikołajki, a następnie Święta Bożego Narodzenia to okres, w którym zabawki kupuje swoim dzieciom odpowiednio 22 proc. i 57 proc. rodziców.

Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę reklamową dentsu Polska, wysoka inflacja i słabnąca dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich 12 miesiącach odbiły się na decyzjach zakupowych dotyczących zabawek, na co wskazuje aż 70 proc. zapytanych rodziców. Przy czym  44 proc. z nich deklaruje, że kupuje obecnie dzieciom mniej zabawek, a 26 proc. wskazało, że kupuje podobną ilość zabawek, ale wybierając tańsze warianty.

Czytaj więcej

Polacy masowo ruszyli po prezenty z drugiej ręki. Rekordowa sprzedaż

Przed zakupami pomyślimy dwa razy

Jak w tym kontekście mogą wyglądać tegoroczne Święta? - Rodzice nie zrezygnują z zakupu prezentów dla swoich pociech, jednak ich decyzje zakupowe staną się bardziej przemyślane. Część z nich kupi mniej, ale droższych produktów, większość wzmocni natomiast widoczny od pewnego czasu trend kupowania tańszych zamienników – ocenia Agata Szymańska, Media Strategy Director w dentsu Polska, cytowana w komunikacie.

Ocena wpływu sytuacji ekonomicznej na zakupy zabawek różni się między rodzinami o różnym poziomie dochodów. Rodzice, którzy deklarują, że sytuacja ekonomiczna sprawiła, że kupują mniej zabawek, stanowią największy odsetek w grupie z dochodami 2001-3000 zł miesięcznie netto (54 proc.). Aspekt ten miał z kolei najmniejszy wpływ w grupie osób o dochodach powyżej 7000 zł netto miesięcznie (19 proc.).

Zabawka ma uczyć czy bawić

Szukając odpowiedniej zabawki, rodzice stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo (86 proc. zapytanych ocenia ten aspekt jako „raczej” lub „zdecydowanie istotny”) oraz jej niezawodność i trwałość (81 proc.). Zabawka ma nie tylko bawić, ale i uczyć – na tę cechę również zwraca uwagę 81 proc. zapytanych rodziców. Liczą się też atrakcyjna cena podstawowa bądź promocyjna (po ok. 75 proc. odpowiedzi) – wynika też badań agencji.

Czytaj więcej

Ruszyło polowanie na okazje

- Mówimy tu jednak wyłącznie o oczekiwaniach rodziców. A co z oczekiwaniami dziecka, które zwykle nie idzie w parze z kryteriami wyboru dorosłych? – zauważa Ilona Szynkowska, Client Partner w dentsu Polska. – W sytuacji, gdy rodzice zmuszeni są do ograniczania wydatków na zabawki, zapewne postawią na te ponadczasowe, tj. klocki, puzzle czy gry planszowe. W kontekście nadchodzących świąt połączenie cech ponadczasowości i trendów w zabawkach może być doskonałym rozwiązaniem, które zadowoli zarówno dzieci, jak i ich rodziców. Takie produkty najpewniej będą się cieszyły największym popytem – dodaje ekspertka.

Najpopularniejsze prezenty

Takie przewidywania potwierdzają badania przeprowadzone jesienią tego roku. Okazuje się, że do najczęściej kupowanych rodzajów zabawek należą obecnie gry planszowe/interaktywne i puzzle (66 proc.), zabawki edukacyjne i rozwojowe (61 proc.) oraz klocki (61 proc.). Równie dużą popularnością cieszą się także zabawki do zabawy na zewnątrz lub akcesoria sportowe (60 proc.).

Ciekawe, że chociaż w tym roku rodzice będę się trzymać za portfel przy zakupie prezentów dla swoich pociech, rynek zabawek nie powinien mocno ucierpieć. - Zeszły rok potwierdził, że w porównaniu do innych branż, rynek zabawek w Polsce jest stosunkowo odporny na zawirowania ekonomiczne. Mimo ponad 16 proc. inflacji sektor zakończył rok 2022 na podwójnym plusie, rosnąc zarówno wartościowo, jak i ilościowo. Duża w tym zasługa tzw. supersezonu grudniowego, który w kategorii zabawek generuje nawet 30 proc. rocznej sprzedaży. Trudno sobie wyobrazić, aby rok 2023 był pod tym względem diametralnie różny – komentuje Agata Szymańska.

Czytaj więcej

Polacy oszczędzają na czym się tylko da

Na co 500+ i 800+

Dentsu Polska zapytał też rodziców, na co przeznaczają świadczenie wychowawcze 500+. Okazuje się, że zwykle na najważniejsze potrzeby domowych budżetów, takie jak artykuły szkolne (56 proc. wskazań w badaniu), żywność (43 proc.), a także ewentualne wydatki edukacyjne (50 proc.). - W tym kontekście zakup zabawek to raczej dodatek, mniej priorytetowy w porównaniu do innych potrzeb związanych z rozwojem dziecka ¬– zauważa Ilona Szynkowska.

Z kolei dodatkowe 300 złotych, o które świadczenie 500+ ma być zwiększone od 1 stycznia 2024 r. znaczne grono rodziców planuje przeznaczyć na oszczędności rozumiane jako zabezpieczenie przyszłości dziecka. Wskazało tak aż 44 proc. respondentów.

Grudzień to moment, w którym wielu rodziców staje przed wyborem zakupu upominku dla dziecka. Wypadające 6 grudnia Mikołajki, a następnie Święta Bożego Narodzenia to okres, w którym zabawki kupuje swoim dzieciom odpowiednio 22 proc. i 57 proc. rodziców.

Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę reklamową dentsu Polska, wysoka inflacja i słabnąca dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich 12 miesiącach odbiły się na decyzjach zakupowych dotyczących zabawek, na co wskazuje aż 70 proc. zapytanych rodziców. Przy czym  44 proc. z nich deklaruje, że kupuje obecnie dzieciom mniej zabawek, a 26 proc. wskazało, że kupuje podobną ilość zabawek, ale wybierając tańsze warianty.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Zara. Odejście od „szybkiej mody”, czy szukanie zysku
Handel
Do Biedronki dziś lepiej z gotówką. Kasy samoobsługowe nie działały
Handel
Body Shop zamknie 75 sklepów i zwolni setki pracowników
Handel
Duży spadek produkcji AGD, ale Polska nadal liderem
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Handel
Polskie AGD cofnęło się o niemal dekadę. Mocny spadek produkcji
Handel
Ceny wódki w Biedronce i Lidlu podejrzanie niskie. UOKiK zawiadamia prokuraturę