Grudzień to moment, w którym wielu rodziców staje przed wyborem zakupu upominku dla dziecka. Wypadające 6 grudnia Mikołajki, a następnie Święta Bożego Narodzenia to okres, w którym zabawki kupuje swoim dzieciom odpowiednio 22 proc. i 57 proc. rodziców.
Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę reklamową dentsu Polska, wysoka inflacja i słabnąca dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich 12 miesiącach odbiły się na decyzjach zakupowych dotyczących zabawek, na co wskazuje aż 70 proc. zapytanych rodziców. Przy czym 44 proc. z nich deklaruje, że kupuje obecnie dzieciom mniej zabawek, a 26 proc. wskazało, że kupuje podobną ilość zabawek, ale wybierając tańsze warianty.
Czytaj więcej
Przed świętami mocno rośnie zainteresowanie zakupami towarów używanych, od ubrań po akcesoria do domu czy zabawki. Szukając takich prezentów, Polacy nie patrzą tylko na oszczędności.
Przed zakupami pomyślimy dwa razy
Jak w tym kontekście mogą wyglądać tegoroczne Święta? - Rodzice nie zrezygnują z zakupu prezentów dla swoich pociech, jednak ich decyzje zakupowe staną się bardziej przemyślane. Część z nich kupi mniej, ale droższych produktów, większość wzmocni natomiast widoczny od pewnego czasu trend kupowania tańszych zamienników – ocenia Agata Szymańska, Media Strategy Director w dentsu Polska, cytowana w komunikacie.
Ocena wpływu sytuacji ekonomicznej na zakupy zabawek różni się między rodzinami o różnym poziomie dochodów. Rodzice, którzy deklarują, że sytuacja ekonomiczna sprawiła, że kupują mniej zabawek, stanowią największy odsetek w grupie z dochodami 2001-3000 zł miesięcznie netto (54 proc.). Aspekt ten miał z kolei najmniejszy wpływ w grupie osób o dochodach powyżej 7000 zł netto miesięcznie (19 proc.).