IKEA sprzedaje coraz więcej używanych produktów

W ostatnim roku finansowym sprzedaż szwedzkiej sieci w Polsce wzrosła o 9 proc. do 6 mld zł. Już 30 proc. przychodów IKEA uzyskuje w internecie. Trzykrotnie wzrosło zainteresowanie ofertą z drugiej ręki.

Publikacja: 11.10.2023 18:20

Trzykrotnie wzrosło zainteresowanie ofertą z drugiej ręki

Trzykrotnie wzrosło zainteresowanie ofertą z drugiej ręki

Foto: Bloomberg

- Przychody wzrosły do 6 mld zł, co jest także efektem rosnących cen. W przypadku wielu kategorii zwłaszcza mniejszych widzimy wzrosty ilościowe, natomiast w przypadku większych, jak choćby kuchnie obserwujemy spadki - mówi "Rzeczpospolitej" Marina Dubakina, prezeska IKEA Retail w Polsce. - Zainwestowaliśmy 130 mln zł w obniżkę cen ponad 500 bestsellerowych produktów IKEA, nawet o 25 proc. - dodaje.

Dwa miliony paczek z sieci IKEA

Firma podaje, że zainwestowała w infrastrukturę magazynowo-logistyczną kanału e-commerce. Klienci mogą teraz zamawiać produkty za pośrednictwem IKEA.pl, przez telefon czy aplikację mobilną IKEA. Dostarczenie do nich 2 mln paczek pozwoliło osiągnąć 30 proc. udział kanału online w całości przychodów za rok 2023.

Czytaj więcej

IKEA zwolni w polskiej fabryce co szóstego pracownika

- Sprzedaż internetowa to obecnie ok. 30 proc. naszych przychodów, pomimo ustąpienia pandemii zakupy wielu konsumentów zmieniły się na stałe. Rozwijamy punkty odbiorów zamówień, także nasze usługi planowania, wiele z nich przeobrażamy w placówki handlowe, dzięki czemu powstał nowy format: Studia planowania i zamówień IKEA, w który szczególnie wierzymy - mówi Marina Dubakina. - To był dla nas rok pełen wyzwań, sezon letni też nie należał do najlepszych, tylko dzięki ogromnemu zaangażowaniu naszych pracowników udało się nam osiągnąć ostateczny wynik zgodny z wcześniejszymi prognozami - dodaje.

Polska jest jednym z pierwszych rynków na świecie, gdzie IKEA wprowadziła swój mniejszy format – Studia planowania i zamówień. Firma zamknęła rok finansowy 2023 z dziewięcioma nowymi miejscami: w Opolu, Lubinie, Bielsku-Białej, Olsztynie, Kielcach, Toruniu, Rzeszowie i w Warszawie (Westfield Mokotów oraz Wola Park).

- O nowych sklepach myślimy zawsze, jednak obecnie nie jestem w stanie poinformować o żadnym potwierdzonym planie realizacji tego typu projektu - dodaje szefowa IKEA Retail.

Czytaj więcej

Marina Dubakina: Na razie IKEA nie planuje nowych dużych sklepów

Meble z odzysku coraz bardziej popularne

Firma odnotowuje także wzrost zainteresowania usługą „Oddaj i Zyskaj”. W ubiegłym roku finansowym z usługi skorzystało ponad trzy razy więcej klientów i klientek niż rok wcześniej.

Udostępniła również możliwość rezerwacji online produktów z działu Okazje na Okrągło, gdzie poza używanymi meblami i akcesoriami znajdują się także te pochodzące ze zwrotów, ekspozycji, ostatnie sztuki lub z niewielkimi wadami, które nie wpływają na ich funkcję i bezpieczeństwo. Tutaj również zainteresowanie było większe niż rok wcześniej – sprzedano 1,8 mln sztuk różnych produktów, co daje 16 proc. wzrost względem roku finansowego 2022.

- Przychody wzrosły do 6 mld zł, co jest także efektem rosnących cen. W przypadku wielu kategorii zwłaszcza mniejszych widzimy wzrosty ilościowe, natomiast w przypadku większych, jak choćby kuchnie obserwujemy spadki - mówi "Rzeczpospolitej" Marina Dubakina, prezeska IKEA Retail w Polsce. - Zainwestowaliśmy 130 mln zł w obniżkę cen ponad 500 bestsellerowych produktów IKEA, nawet o 25 proc. - dodaje.

Dwa miliony paczek z sieci IKEA

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu