Polacy stawiają na wydatki na zdrowie, także w sklepie i online

Podczas pandemii o 7 pkt proc. wzrosła grupa Polaków wierzących w skuteczność leków i biorących je razem z suplementami. 44 proc. stawia na produkty bez recepty.

Publikacja: 05.10.2023 03:00

Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia

Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia

Foto: Adobe Stock

Dużą zmianę wśród polskich konsumentów można również zauważyć w podejściu do opieki medycznej – przed pandemią 51 proc. niechętnie chodziło do lekarza i wolało stosować wszelkie inne dostępne metody leczenia, w tym leki OTC, z kolei w 2022 r. zmalała ona do 44 proc. – podaje w raporcie Grupa dentsu.

Zauważa, że takie zjawisko wystąpiło tylko w Polsce spośród analizowanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Firma zauważa, że pomimo zmniejszenia się tej grupy konsumentów w Polsce wartość sprzedaży suplementów wzrosła o 14 proc.

Inwestycja w siebie

– Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia – mówi Monika Maliszewska, starszy strateg dentsu Polska.

Z badania firmy wynika, że Słowenia i Polska zajmują pierwsze miejsce w naszym regionie pod względem zainteresowania reklamami produktów farmaceutycznych oraz branży medycznej. W obu krajach 19 proc. konsumentów odpowiedziało, że mają tendencję do szukania tego typu reklam. Z kolei 24 proc. Polaków wskazało, że nie szuka takich przekazów, jednak niektóre z nich uważa za interesujące. Największa grupa, bo 32 proc., zauważa reklamy farmaceutyków i dotyczące produktów medycznych, ale nie interesuje się nimi.

– W wyniku zmian nawyków konsumenckich spowodowanych pandemią profilaktyka zdrowotna stała się ważną częścią nowego stylu życia. Zapewne właśnie dlatego Polacy wykazują zainteresowanie reklamami farmaceutyków i produktów z branży medycznej – szukają nowych rozwiązań, które pomogą im zadbać o swoje zdrowie – mówi Monika Maliszewska.

Czytaj więcej

Rosną prywatne wydatki na zdrowie

Takie nastawienie widać też po podejściu przedsiębiorstw – oferta produktów prozdrowotnych rośnie.

Grupa pięciu byłych menedżerów, którzy rozwijali sklep z modą i akcesoriami luksusowymi Moliera2.com, uruchomiło sklep internetowy thegloow.com. Jego oferta to właśnie suplementy diety, kosmetyki i akcesoria. Spółka planuje rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne w ciągu kolejnych dwóch lat. Spodziewa się, że sprzedaż na rynkach międzynarodowych może stanowić nawet 40 proc. obrotów.

dentsu w raporcie podkreśla, że obecnie obok stymulatorów odporności na znaczeniu zyskują również suplementy związane z problemami wynikającymi ze stylu życia. Wśród nich możemy znaleźć specyfiki pozytywnie wpływające na nastrój, wzrok, układ trawienny, kondycję skóry i włosów, obniżające poziom stresu czy poprawiające pamięć. Widać wyraźnie, że konsumenci mimo kryzysu ekonomicznego chętnie inwestują w kompleksowe rozwiązania odpowiadające na powszechne potrzeby zdrowotne.

Czytaj więcej

Zmiany w refundacji leków: firmy farmaceutyczne chcą wykreślenia części zapisów

Nasze drogie zdrowie

Obecnie internet to bowiem jeden z popularniejszych kanałów na tego rodzaju zakupy.

– Od czasu wybuchu epidemii Covid-19 kategoria Zdrowie na Allegro odnotowuje bardzo silne wzrosty. Mocne, dwucyfrowe wzrosty tej kategorii (znacznie powyżej wzrostów rynkowych), obserwowane po zakończeniu pandemii, świadczą o kontynuacji dbałości Polaków o zdrowie i dobre samopoczucie – mówi Anna Sztupecka-Podawca, menedżer kategorii Zdrowie, Leki OTC oraz Erotyka w Allegro.

– W okresie pandemii jedną z najczęściej kupowanych kategorii były suplementy diety – szczególnie preparaty witaminowo-mineralne związane z układem pokarmowym, funkcjonowaniem stawów kości i mięśni oraz preparaty zwiększające odporność. Użytkownicy Allegro wciąż chętnie sięgają po preparaty witaminowo-mineralne związane z układem pokarmowym czy odpornością – dodaje.

Polacy coraz częściej kierują się na Allegro także w celu zakupu leków bez recepty, które na platformie są sprzedawane przez oficjalnie zarejestrowane i zweryfikowane apteki.

Czytaj więcej

Producent leku na otyłość przygnieciony sukcesem. Wartość firmy większa, niż PKB Danii

Także sieci handlowe rozwijają ofertę tego rodzaju produktów. – Nasza oferta dotycząca leków OTC i suplementów witaminowych jest dostosowana do potrzeb klientów, którzy dzięki bliskości naszych sklepów mogą liczyć na dostępność potrzebnego asortymentu. W tej kategorii oferujemy przede wszystkim specyfiki wspierające budowanie odporności, a także te stosowane w przypadku zachorowań na grypę, przeziębienie oraz leki przeciwbólowe – mówi Marta Osial, dyrektorka kategorii w sieci Biedronka. – Jest to kategoria, w której popyt na artykuły jest uzależniony pośrednio od pogody, a wprost od sezonu na infekcje – dlatego trudno jest porównywać sprzedaż w ujęciu kalendarzowym – dodaje.

Wielkie straty gospodarki

Polacy dbają o zdrowie, ponieważ obecna sytuacja ekonomiczna mocno w nich uderza. Także jeśli chodzi o nastawienie psychiczne. Co drugi badany skarży się na jego pogorszenie, a tylko biorąc pod uwagę absencję w pracy osób ubezpieczonych z powodu takich zaburzeń, można szacować straty gospodarki na nawet 9,2 mld zł rocznie.

Czytaj więcej

Lekarstwo na brak leków

Skala problemu narasta, wpływ inflacji na zdrowie psychiczne jest coraz większy – wynika z badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Oprócz seniorów na swój stan skarżą się też ludzie w wieku 18–24 i 35–44 lata.

Autorzy analizy ostrzegają, że z powodu samej absencji w pracy osób ubezpieczonych, spowodowanej zaburzeniami psychicznymi, gospodarka może tracić nawet 9,2 mld zł rocznie.

Dużą zmianę wśród polskich konsumentów można również zauważyć w podejściu do opieki medycznej – przed pandemią 51 proc. niechętnie chodziło do lekarza i wolało stosować wszelkie inne dostępne metody leczenia, w tym leki OTC, z kolei w 2022 r. zmalała ona do 44 proc. – podaje w raporcie Grupa dentsu.

Zauważa, że takie zjawisko wystąpiło tylko w Polsce spośród analizowanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Firma zauważa, że pomimo zmniejszenia się tej grupy konsumentów w Polsce wartość sprzedaży suplementów wzrosła o 14 proc.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Lidl z Biedronką zmuszają inne sieci do organizowania promocji
Handel
Polacy rzucili się na letnie wyprzedaże w internecie. Firmy narzekają na duże zwroty
Handel
Sprzedaż detaliczna wzrosła zaskakująco słabo. Co się dzieje?
Handel
Kreml uderza w import z „nieprzyjaznych krajów”. Najwyższe cła dostały towary z Polski
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Handel
Na bazarach ubywa sprzedawców. Powód jest prosty