Włochy żałują współpracy z Chinami. Minister obrony: To było okropne posunięcie

Włochy podjęły „pochopną i okropną” decyzję, przyłączając się do chińskiej inicjatywy Belt and Road – BRI (Jeden pas, jedna droga), powiedział minister obrony Guido Crosetto.

Publikacja: 31.07.2023 10:38

Włoski minister obrony Guido Crosetto

Włoski minister obrony Guido Crosetto

Foto: Bloomberg

Minister Crosetto stwierdził, że inicjatywa niewiele zrobiła, aby zwiększyć eksport Włoch, a Chiny są jedynym „zwycięzcą” tej inicjatywy – informuje BBC. Chiny informowały, że oba kraje odnotowały „owocne wyniki” w wyniku inicjatywy BRI czyli tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.

Włochy były pierwszą rozwiniętą gospodarką, która dołączyła do BRI w 2019 r. – co było mocno krytykowane przez ich zachodnich sojuszników. Globalny program inwestycyjny przewiduje połączenie Chin z Europą i poza nią poprzez przebudowę starego szlaku handlowego - Jedwabnego Szlaku. W jego ramach Chiny zapewniają finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych na całym świecie, starając się przyspieszyć dostawy chińskich towarów na odległe rynki. Krytycy BRI postrzegają, że jest on narzędziem Chin do rozszerzania swoich wpływów.

Czytaj więcej

Niemcy: Koalicja spiera się o Chiny. Przejmą udziały w porcie w Hamburgu?

Zarówno UE, jak i Stany Zjednoczone wyraziły zaniepokojenie, gdy cztery lata temu Włochy zdecydowały się przystąpić do programu. „Decyzja o przystąpieniu do [nowego] Jedwabnego Szlaku była pochopnym i okropnym aktem”, który zwiększył chiński eksport do Włoch bez takiego samego wpływu na włoski eksport do Chin przyznał Crosetto w rozmowie z włoską gazetą „Corriere della Sera”. Zapowiedział, że Włochy muszą teraz wypracować plan wyjścia z umowy bez niszczenia stosunków z Pekinem. „Dzisiejszy problem polega na tym, jak wycofać się (z BRI) bez niszczenia relacji [z Pekinem]. Ponieważ Chiny są konkurentem, ale są także partnerem” – powiedział Guido Crosetto. Minister powiedział, że skoro Pekin staje się coraz bardziej asertywny na arenie światowej, Włochy musiałyby pomyśleć o tym, jak się wycofać „bez powodowania katastrof”.

Czytaj więcej

Chiny przestały inwestować w Rosji. Przełom?

Dyskusja na temat tego, czy Włochy powinny pozostać w BRI trwa od maja, kiedy premier Giorgia Meloni powiedziała, że chce rozmów z Chinami na temat ewentualnego wycofania się z inicjatywy. Umowa BRI ma zostać automatycznie przedłużona w marcu 2024 r., chyba że Włochy złożą formalny wniosek o wycofanie się z niej do grudnia 2023 roku. Chińskie ministerstwo spraw zagranicznych zasugerowało, że „Chiny i Włochy powinny dalej badać swój potencjał współpracy” w ramach BRI i „wzmacniać wzajemnie korzystną współpracę w celu poszukiwania bardziej owocnych wyników współpracy” – informuje BBC. Pekin kilka miesięcy temu rozpoczął kampanię dyplomatyczną, aby przekonać Włochy do odnowienia umowy, wysyłając do Rzymu wysokiej rangi urzędników, aby lobbowali w tej sprawie.

Minister Crosetto stwierdził, że inicjatywa niewiele zrobiła, aby zwiększyć eksport Włoch, a Chiny są jedynym „zwycięzcą” tej inicjatywy – informuje BBC. Chiny informowały, że oba kraje odnotowały „owocne wyniki” w wyniku inicjatywy BRI czyli tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.

Włochy były pierwszą rozwiniętą gospodarką, która dołączyła do BRI w 2019 r. – co było mocno krytykowane przez ich zachodnich sojuszników. Globalny program inwestycyjny przewiduje połączenie Chin z Europą i poza nią poprzez przebudowę starego szlaku handlowego - Jedwabnego Szlaku. W jego ramach Chiny zapewniają finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych na całym świecie, starając się przyspieszyć dostawy chińskich towarów na odległe rynki. Krytycy BRI postrzegają, że jest on narzędziem Chin do rozszerzania swoich wpływów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem