Coraz więcej tego typu pozwów widać w USA – w 2022 r. dostało je niemal 20 proc. z 500 największych sprzedawców internetowych. W ciągu ostatnich pięciu lat pozwów było kilkukrotnie więcej, co jest też efektem częstych zmian na witrynach wielkich koncernów, w efekcie czego nie spełniają one wszystkich wymogów związanych z dostępnością cyfrową.
– Kod strony musi być napisany tak, aby osoby z różnymi czytnikami mogły ją odczytać. Oprócz tego wielkość ikon, kontrasty, czas przewijania banerów muszą być odpowiednio dostosowane do jak najszerszego grona odbiorców z niepełnosprawnościami, a treść strony musi być napisana w przejrzysty sposób – mówi Aleks Makowski z firmy e-point. – Dostępność jest niesłychanie złożonym zagadnieniem, co utrudnia koordynację zadań nad całym procesem. W dużych firmach mogą być za nią odpowiedzialne osoby, które zajmują stanowisko dyrektora ds. digitalu, czy generalnie wskazujące kierunek technologicznych zmian.
Czytaj więcej
Choć nowe zasady informowania choćby o cenach obowiązują od dwóch miesięcy, to wciąż firmy skarżą...
Do grup społecznych, które najbardziej narażone są na wykluczenie cyfrowe, oprócz niepełnosprawnych zaliczają się też mieszkańcy wsi oraz seniorzy. – Aby polski biznes był świadomy rangi problemu, potrzebne są nie tylko pozwy aktywizujące przedsiębiorców do zmiany podejścia, ale przede wszystkim wzrost poziomu ich wiedzy o należytym projektowaniu usług niewykluczających cyfrowo – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group. – Być może dużym sprzymierzeńcem w walce z wykluczeniem cyfrowym będzie rozwój sztucznej inteligencji, która zaoferuje wsparcie m.in. we właściwym projektowaniu stron WWW i używaniu odpowiedniego języka.
Na razie w Europie problem po stronie firmwydaje się nie być tak palący, niemniej zmieni to europejski akt o dostępności. Dyrektywa ta zobowiązuje przedsiębiorstwa oferujące produkty i usługi m.in. do zapewnienia cyfrowej dostępności. Choć zmianę wprowadzono od 2019 r. to termin na dostosowanie do wymogów prawnych upływa 28 czerwca 2025 r.