Sklepy już tną liczbę promocji, wyjątkiem drogerie i dyskonty

Spowolnienie w handlu staje się faktem, nawet w szczycie sezonu świątecznego liczba atrakcyjnych ofert spadła.

Publikacja: 01.01.2023 21:03

Sklepy już tną liczbę promocji, wyjątkiem drogerie i dyskonty

Foto: Adobe Stock

W handlu także rozpoczyna się już ostre zaciskanie pasa. Choć przed świętami ponad 70 proc. Polaków zapowiadało kupowanie głównie na promocjach, mimo to większość sieci zmniejszyła ich liczbę, co potwierdza badanie UCE Research i Hiper-Com Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Od 23 listopada do 23 grudnia w 39 tys. sklepów prowadzonych przez 90 sieci handlowych ogólna liczba promocji spadła w ujęciu rocznym 0,8 proc. Dane zaburzają dyskonty, które liczbę takich ofert zwiększyły aż ponad 50 proc., oraz drogerie z ponad 20-proc. wzrostem.

Gdyby je pominąć, spadek liczby promocji to już ponad 6 proc., zaś w przypadku sieci z elektroniką – 24 proc.

– Opinie konsumentów, że podwyżki płac czy emerytur w całości są pochłaniane przez wzrost cen i że pogarsza się ich status materialny, są w pełni uzasadnione – mówi Hanna Kuzińska z Katedry Finansów w Akademii Leona Koźmińskiego. – Mogą oszczędzać, ale tylko na żywności i odzieży. Nie będą głodni i zmarznięci, ale mogą obniżać jakość produktów – dodaje.

Dla sklepów takie podejście to wyzwanie. – Sieci walczą o przetrwanie w kwestii promocji i zwyczajnie oszczędzają. Z jednej strony chcą i muszą je robić, ale z drugiej strony coraz mniej ich stać na dobre oferty, przez inflację również muszą szukać oszczędności – mówi Julita Pryzmont, ekspert z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland. – Dyskonty zdominowały rynek promocji w Polsce. Z roku na rok widać było, że hipermarkety przegrywały rywalizację w tym kontekście, ale wspomniany spadek jest na tyle duży, że raczej ciężko będzie go odrobić – dodaje.

Czytaj więcej

Nowe prawa konsumentów. Jakie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.?

Dyskonty potwierdzają, że promocji u nich nie zabraknie. – Utrzymujemy te, które na stałe zagościły w naszym handlowym kalendarzu, jak Promocje od pierwszej sztuki – podaje biuro prasowe Aldi w Polsce. – Dodatkowo w każdym tygodniu oferujemy konsumentom kilkadziesiąt produktów z różnych kategorii – dodaje.

– W 2022 r. dzięki specjalnym ofertom promocyjnym polskie rodziny zaoszczędziły ponad 7,5 mld w trakcie zakupów – mówi Jakub Mazur z sieci Biedronka. – Promocje są jednym z istotnych narzędzi zachowania konkurencyjności cenowej pomimo presji inflacyjnej – dodaje.

– Pomimo coraz wyższych kosztów pozyskania surowców zapewniamy bardzo niskie ceny wielu produktów w naszych sklepach – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Obserwując rosnącą inflację oraz sytuację ekonomiczną rodzin, uruchomiliśmy nowe promocje, dzięki którym zaoszczędzą co miesiąc jeszcze więcej – dodaje.

Czytaj więcej

Wielkie sieci ostro tną ceny. Tańsze będą nie tylko ubrania

Inne sektory rynku też walczą na ceny. – Nasza polityka cenowa opiera się na dwóch filarach. Pierwszym jest gwarancja trwałej ceny przez minimum cztery miesiące od daty ostatniej podwyżki – mówi Hubert Iwanowski, dyrektor Obszaru Marketingu i Zakupów drogerii dm w Polsce. – Drugim są atrakcyjne oferty kuponów rabatowych w naszej aplikacji. W skali miesiąca jest ich łącznie ok. 20 – dodaje.

– Końcówka roku jest dla handlu bardzo ważna, od niej zależy zamknięcie kluczowego kwartału. Polscy konsumenci już się do tego mocno przyzwyczaili i ograniczenie specjalnych ofert oznaczałoby oddanie pola konkurencji w tym istotnym okresie – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn. – W kolejnych tygodniach intensywność akcji promocyjnych będzie zależała od sytuacji rynkowej i optymizmu zakupowego konsumentów.

W handlu także rozpoczyna się już ostre zaciskanie pasa. Choć przed świętami ponad 70 proc. Polaków zapowiadało kupowanie głównie na promocjach, mimo to większość sieci zmniejszyła ich liczbę, co potwierdza badanie UCE Research i Hiper-Com Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Od 23 listopada do 23 grudnia w 39 tys. sklepów prowadzonych przez 90 sieci handlowych ogólna liczba promocji spadła w ujęciu rocznym 0,8 proc. Dane zaburzają dyskonty, które liczbę takich ofert zwiększyły aż ponad 50 proc., oraz drogerie z ponad 20-proc. wzrostem.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł