Nowe prawa konsumentów. Jakie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.?

Z 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele nowych przepisów regulujących prawa i obowiązki konsumentów oraz sprzedawców.

Publikacja: 01.01.2023 20:13

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Foto: Adobe Stock

Obejmują one m.in. takie kwestie jak sposób organizowania promocji w sklepach stacjonarnych i online, informowanie o stosowaniu mechanizmów dopasowujących wyniki wyszukiwania do konkretnego klienta czy o metodach weryfikacji opinii nt. produktów publikowanych na stornach internetowych. Zmiany zaszły też w takich obszarach jak sprzedaż usług medycznych czy termin na odstąpienie od umowy. A to tylko kilka przykładów.

Czytaj więcej

UOKiK mocno bije w Allegro. 210 milionów złotych kary

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Wszystkie te nowości zawarte są w dwóch aktach prawnych. Pierwszy to ustawie z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Drugi: ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

W najbliższych tygodniach w mediach społecznościowych UOKiK-u powinny pojawiać się informacje szerzej omawiające wszystkie wprowadzone nowości. A jak one wyglądają okiem miejskich rzeczników praw konsumenta, do których trafiają bezpośrednio osoby mające problem z egzekwowaniem swoich uprawnień konsumenckich?

Czytaj więcej

Ryanair się poddał. Zapłaci odszkodowania pasażerom

Katarzyna Mazur, miejski rzecznik konsumentów w Zamościu podkreśla, że ilość zmian, które wchodzą w życie na początku stycznia jest spora oraz są znaczące – zarówno w punktu widzenia konsumentów, jak i przedsiębiorców, na których nałożone zostały nowe ograniczenia oraz obowiązki. Przykładem mogą być regulacje dotyczące sprzedaży usług medycznych. – Nowe przepisy zakładają m.in. możliwość odstępowania od umów dotyczących usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość – informuje. – Z tego zapisu wyłączono umowy dotyczące usług zdrowotnych, które, jak czytamy w nowelizacji, „są świadczone przez pracowników służby zdrowia pacjentom w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej”.

Zmiana ta ma na celu m.in. ukrócenie praktyk związanych ze sprzedażą produktów i usług paramedycznych podczas różnego rodzaju pokazów czy wycieczek. – Osobami zapraszanymi na nie są często osoby starsze i schorowane – mówi Katarzyna Mazur. – W trakcie pracownicy firm organizujących dane wydarzenie przedstawiają oferowany produkt (np. masującą matę czy fotel) jako remedium na różnego rodzaju dolegliwości. Towarzyszy temu też często sprzedaż dodatkowych usług, np. turnusów rehabilitacyjnych. Czasem wykupienie miejsca na takim turnusie może być warunkiem otrzymania danego produktu w „promocyjnej” cenie. A to tylko jeden, przykładowy scenariusz, ponieważ praktyki stosowane przez firmy trudniące się organizacją takich pokazów są naprawdę zróżnicowane. Zmiany, które wejdą w życie z początkiem stycznia mają uniemożliwić blokowanie korzystania z prawa do odstąpienia od tego typu umów – wyjaśnia.

Novum w ustawie jest też wydłużenie czasu (z 14 dni na 30), jaki konsument ma na odstąpienie od umowy „zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki”. – Przed upływem terminu do odstąpienia od umowy firma nie będzie mogła przyjąć płatności za daną rzecz czy usługę. Przedsiębiorca, który złamie ten zakaz będzie musiał się liczyć z karą grzywny – mówi Katarzyna Mazur. – Odpowiedni przepis znalazł się w Kodeksie wykroczeń. Może to przeciwdziałać sytuacjom, w których konsumenci korzystali z prawa do odstąpienia od umowy, ale mieli problem z odzyskaniem pieniędzy.

Stanisław Gąsior, powiatowy rzecznik praw konsumenta w Kozienicach tłumaczy, że w jego ocenie największą zmianą, bo dotykającą w zasadzie każdego z konsumenta, są nowe zasady dotyczące reklamacji. „Zmieni się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” będziemy mieć „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń” – tak opisuje to na swoich stornach UOKiK. Zdaniem rzecznika z Kozienic ta nowości w praktyce może być dla konsumentów niekorzystna. – Wiele zależy to oczywiście od praktyk stosowanych przez poszczególnych przedsiębiorców i nie chcę generalizować, można jednak założyć, że pojawią się tacy, którzy będą w ten sposób „zwodzić” klientów tłumacząc, że w pierwszej kolejności mają obowiązek naprawienia go lub wymiany. A pamiętajmy, że w wielu przypadkach może to trwać naprawdę długo i klient może zostać bez zakupionego przedmiotu i bez pieniędzy.

Sam UOKiK, informując o zmianach dotyczących reklamacji wskazuje też na wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. – Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat – informuje.

Przykłady zmian w prawach konsumenta wchodzące w życie w 1 stycznia 2023 r.

1. Co do zasady każdy przedsiębiorca, ogłaszając promocje lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

2. Podawanie na platformach handlowych (np. OLX czy Allegro) informacji, czy dany podmiot jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku konsumenci mają być informowani, że nie mają wówczas zastosowania przepisy chroniące konsumentów, np. możliwość odstąpienia od umowy.

3. Zakaz zawierania z konsumentami umów dotyczących usług finansowych (np. kredytu konsumenckiego) podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa będzie nieważna z mocy prawa i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta. Zapobiegnie to np. podpisaniu na pokazie umowy na sprzedaż ratalną garnków czy maty masującej za ponad 10 tys. zł.

4. Zakaz wykupywania przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów biletów na koncerty czy mecze, a potem odsprzedawania ich konsumentom.

5. Łatwiejsza reklamacja towarów z elementami cyfrowymi oraz treści i usługi cyfrowych.

Obejmują one m.in. takie kwestie jak sposób organizowania promocji w sklepach stacjonarnych i online, informowanie o stosowaniu mechanizmów dopasowujących wyniki wyszukiwania do konkretnego klienta czy o metodach weryfikacji opinii nt. produktów publikowanych na stornach internetowych. Zmiany zaszły też w takich obszarach jak sprzedaż usług medycznych czy termin na odstąpienie od umowy. A to tylko kilka przykładów.

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Wszystkie te nowości zawarte są w dwóch aktach prawnych. Pierwszy to ustawie z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Drugi: ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie