Nowe prawa konsumentów. Jakie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.?

Z 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele nowych przepisów regulujących prawa i obowiązki konsumentów oraz sprzedawców.

Publikacja: 01.01.2023 20:13

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Foto: Adobe Stock

Obejmują one m.in. takie kwestie jak sposób organizowania promocji w sklepach stacjonarnych i online, informowanie o stosowaniu mechanizmów dopasowujących wyniki wyszukiwania do konkretnego klienta czy o metodach weryfikacji opinii nt. produktów publikowanych na stornach internetowych. Zmiany zaszły też w takich obszarach jak sprzedaż usług medycznych czy termin na odstąpienie od umowy. A to tylko kilka przykładów.

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Wszystkie te nowości zawarte są w dwóch aktach prawnych. Pierwszy to ustawie z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Drugi: ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Handel
Kiedy wypada niedziela handlowa w czerwcu? Jest jeden termin
Handel
Polacy znów wypalają więcej nielegalnych papierosów. Odwrócenie trendu
Handel
Pepco odcina chore i słabsze gałęzie
Handel
Pepco sprzedaje podupadającą sieć. Wysyła też w rynek ciekawy sygnał
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Handel
LPP tnie roczną prognozę. To nie tylko wina pogody