Latem obuwie i odzież znowu popularne w sieci

Najwyższe kwartalne przychody, szybkie wzrosty platform e-commerce – tym mogła pochwalić się Grupa CCC po II kw. br. Trudniej o poprawę zysków.

Publikacja: 03.08.2022 03:00

Latem obuwie i odzież znowu popularne w sieci

Foto: Adobe Stock

Grupa CCC w drugim kwartale swojego roku obrotowego 2022–2023 wykazała wyższe o 17 proc. przychody, wyższy o 18 proc. zysk brutto na sprzedaży oraz o 1 proc. wyższy zysk operacyjny niż w II kwartale 2021 r. EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) grupy kierowanej przez Marcina Czyczerskiego była zaś o 1 proc. niższa niż rok temu. Wymienione wielkości wynieść miały według szacunków zarządu 2,38 mld zł (największa sprzedaż kwartalna w historii), 1,13 mld zł, 79 mln zł i 224 mln zł.

Mimo że w sumie dają one obraz lepszy niż przed rokiem, kurs akcji CCC we wtorek topniał na warszawskiej giełdzie. Analitycy oceniają albo że rezultaty są słabsze, niż się spodziewali, albo zapowiadają pogorszenie sytuacji w kolejnych kwartałach.

– Wyniki były słabsze od moich oczekiwań – mówi Tomasz Sokołowski z Santander Biuro Maklerskie. Rozczarował go poziom wyniku brutto na sprzedaży. Jak precyzuje, zastrzeżenia ma głównie do wyniku należącej do CCC skupionej na biznesie internetowym Grupy Modivo.

– Wyniki są dość przeciętne – uważa z kolei Sylwia Jaśkiewicz, analityczka z Domu Maklerskiego BOŚ. O rezultatach CCC mówi „płaskie rok do roku”. Pozytywnie zaskoczył ją wzrost przychodów, rozczarował nieco zysk operacyjny.

Wzrost wartości przychodów miał miejsce głównie w biznesie internetowym (26 proc., do około 1,18 mld zł, co stanowi prawie połowę przychodów grupy), na który składają się witryny i aplikacje CCC oraz Grupa Modivo z platformami internetowymi Modivo i eObuwie. W ujęciu procentowym najszybciej – o 354 proc., do około 180 mln zł – rosły przychody sklepów HalfPrice.

Jaśkiewicz ocenia, że ostateczny wynik finansowy grupy mógł być w II kwartale ujemny. – Znacząco słabsze niż rok temu są wyniki operacyjne Grupy Modivo, co zapewne może utrudnić pierwotną publiczną ofertę spółki po atrakcyjnej dla CCC wycenie – zwraca uwagę.

Grupa Modivo, której akcjonariuszami są także Cyfrowy Polsat i fundusz Rafała Brzoski, wykazała w omawianym kwartale 1 mld z przychodu (wzrost o 23 proc.). Zarząd CCC podkreśla, że to wzrosty szybsze niż widoczne na rynku. Z drugiej strony zyski Grupy Modivo topniały. Jej zysk operacyjny spadł o 56 proc., do 22 mln zł. Zarząd CCC tłumaczy to osłabienie rentowności inwestycjami w rozwój za granicą i marketplace.

W drugim półroczu Jaśkiewicz spodziewa się widocznego osłabienia popytu ze strony konsumentów i tendencji do wybierania towarów o najniższej cenie. Z drugiej strony, według specjalistki, koszty finansowe grupy mogą rosnąć. – Nie nastraja to optymistycznie – mówi.

Na koniec lipca grupa prowadziła łącznie 929 salony, o 26 (3 proc.) więcej niż rok wcześniej.

Grupa CCC w drugim kwartale swojego roku obrotowego 2022–2023 wykazała wyższe o 17 proc. przychody, wyższy o 18 proc. zysk brutto na sprzedaży oraz o 1 proc. wyższy zysk operacyjny niż w II kwartale 2021 r. EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) grupy kierowanej przez Marcina Czyczerskiego była zaś o 1 proc. niższa niż rok temu. Wymienione wielkości wynieść miały według szacunków zarządu 2,38 mld zł (największa sprzedaż kwartalna w historii), 1,13 mld zł, 79 mln zł i 224 mln zł.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale