Reklama
Rozwiń
Reklama

Saldo polskiego eksportu na minusie. Niemcy nadal są najważniejsze

Polski eksport w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r. wyniósł 136,2 mld euro – podał GUS w piątkowym komunikacie. To o 19,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2021 r.

Publikacja: 15.07.2022 10:50

Saldo polskiego eksportu na minusie. Niemcy nadal są najważniejsze

Foto: Adobe Stock

Znacznie szybciej rósł jednak import, którego wartość zwiększyła się o 32,8 proc. do 146,9 mld euro. W rezultacie ujemne saldo wymiany handlowej z zagranicą sięgnęło 10,8 mld euro, podczas gdy w okresie styczeń – maj ubiegłego roku było dodatnie i wyniosło 3,7 mld euro.

Największa część eksportu została skierowana do krajów rozwiniętych, w tym na rynki Unii Europejskiej, gdzie sprzedaliśmy towary warte 104,2 mld euro, co daje wzrost r/r o 21 proc. 10,6 mld euro wart był eksport do krajów rozwijających się (wzrost o 15,6 proc.), natomiast mocno skurczył się eksport do Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie jego wartość wyniosła 5,6 mld euro, co oznacza spadek o 11,3 proc. Za to w przypadku tej ostatniej grupy rynków odnotowany został największy wzrost importu – o 72 proc. do 12,6 mld euro.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama