Reklama

Wina musujące zdobywają latem serca klientów

Na tle dołującego rynku alkoholi, zwłaszcza największych kategorii piwa i wódki, wina musujące zwiększyły sprzedaż. I to aż dwucyfrowo.

Publikacja: 16.06.2022 23:22

Wina musujące zdobywają latem serca klientów

Foto: Paola Capelletto

W ciągu ostatnich 12 miesięcy, do końca kwietnia, Polacy wydali na wina musujące ponad 688 mln zł, co oznacza ponad 13-proc. wzrost rok do roku. Ilościowo rynek urósł o 6,3 proc., co pokazuje, jak zmieniają się zwyczaje – sięgamy po droższe trunki.

– Największy wpływ na wynik miało prosecco, to 43 proc. wartości sprzedaży win musujących i rośnie niemal 18 proc. r./r. Sprzedaż francuskiego szampana zaś mocno wyhamowała – mówi Anna Wagner, client business partner w NielsenIQ. – Rok temu był to najszybciej rozwijający się segment, teraz pod względem dynamiki wartości sprzedaży plasuje się za asti i prosecco. Te dwa segmenty są szczególne wspierane przez dyskonty. Średnia liczba wariantów na sklep rośnie dwucyfrowo, między innymi kosztem szampana – dodaje. Jak podaje NielsenIQ, połowa wina musującego w Polsce sprzedaje się w dyskontach.

– Jeśli chodzi o włoskie bąbelki, byliśmy prekursorami na polskim rynku. To marka Mionetto jako pierwsza pokazała zupełnie nowy styl jego picia. Okazało się, że to nie tylko lampka bąbelków na sylwestra – mówi Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. – Tak naprawdę wakacje jeszcze się nie rozpoczęły, a my obserwujemy wzmożone zainteresowanie prosecco – dodaje.

Wina musujące stają się stałym elementem np. grilli, stopniowo stając się alternatywą dla piwa. Polakom nie udało się co prawda wypromować cydru, ale trunki z bąbelkami i tak podbijają stoły. – Ich popularność już od kilku lat dynamicznie rośnie, a prognozy wskazują, że na tym nie koniec. Kiedyś „bąbelki” piliśmy głównie w okresie noworocznym i sporadycznie, w ramach celebracji szczególnie ważnych uroczystości – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Teraz wina musujące kupujemy przez cały rok, a ze względu na ich właściwości orzeźwiające chętnie wybieramy latem – dodaje.

Reklama
Reklama

Moda rozszerza się na wina owocowe. – Wychodząc naprzeciw trendom i oczekiwaniom klientów, w tym roku wypuściliśmy do sklepów wytrawne wino musujące z gruszek, tj. perrysecco – mówi Zuzanna Amarante z Ambra Brands, która jest odpowiedzialna za Winiarnię Zamojską. – Polskie wina owocowe są odpowiedzią na najpopularniejsze food trendy. To produkty, wytwarzane regionalnie, ekologicznie. Trendem są też alkohole niskoprocentowe – dodaje. I podkreśla, że Winiarnia Zamojska odpowiada już za jedną czwartą wartości rozwijającej się kategorii win owocowych.

Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama