Reklama
Rozwiń
Reklama

Czy ubieramy się o połowę taniej niż przed 15 laty?

Jeśli wierzyć danym GUS, w Polsce ostatni raz odzież i obuwie drożały na początku minionej dekady. Od tego czasu systematycznie tanieją. W skali Europy to ewenement.

Aktualizacja: 27.05.2016 16:52 Publikacja: 26.05.2016 22:00

W kwietniu ceny odzieży i obuwia spadły o 3,9 proc. w porównaniu do tego samego miesiąca ub.r. Ale na przestrzeni minionych piętnastu lat tempo ich spadku dochodziło do 8 proc., nie licząc dwóch miesięcy w 2011 r. Teoretycznie dziś możemy się ubrać o połowę taniej, niż na początku 2002 r., gdy ten systematyczny zjazd cen się rozpoczął.

Tak sugerują zmiany cen w kategorii odzież i obuwie indeksu cen konsumpcyjnych (CPI), podstawowej miary inflacji w Polsce. Alternatywna miara, obliczana również przez GUS, ale według nieco innej, jednakowej dla wszystkich państw UE metodologii – tzw. zharmonizowany indeks cen konsumpcyjnych (HICP) - daje podobny obraz: ubrania potaniały o połowę. Dla porównania, na Litwie w tym samym czasie ceny odzieży i obuwia, licząc zgodnie z unijną metodologią, spadły o około 32 proc., w Czechach o 27 proc., a na Łotwie o 10 proc. Na Słowacji wzrosły o 13 proc., a na Węgrzech o 19 proc.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month W duecie taniej i korzystaj podwójnie! Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama