Rekord padnie również w zakupach online, w sieci wydamy o 23 proc. więcej niż rok temu.
Statystyczny Polak w 2016 r. na prezenty świąteczne wyda 609 zł. W 2015 roku było to 583 zł. Według najnowszych badań przeprowadzonych RetailMeNot, we współpracy z Centre for Retail Research, najwięcej przeznaczymy na jedzenie – na przygotowanie świątecznych potraw wydamy 44,8 proc. świątecznego budżetu, reszta to upominki.
- W te święta najwięcej Polaków wybierze zabawki (21 proc.), na drugim miejscu najchętniej wybieranych prezentów plasują się ubrania i obuwie (20.9 proc.). Na trzecim – elektronika użytkowa (16,2 proc.). Pierwszą piątkę zamykają kosmetyki i biżuteria.- mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.
Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym wzrasta sprzedaż offline. Relatywnie niewielki wzrost (2,4 proc.) tradycyjnych zakupów wciąż jest największym w Europie, choć, jak tłumaczy Mike Lester „błyskawicznie zyskują w Polsce na popularności zakupy w sieci. Obroty e-commerce po raz pierwszy przekroczą miliard euro. Sprzedaż przez urządzenia mobilne ma w tym jeszcze stosunkowo niewielki udział, jednak wzrost w tym segmencie wynosi imponujące 65 proc.". W siłę rośnie również m-commerce. Coraz więcej Polaków robi zakupy za pośrednictwem telefonu podłączonego do internetowej sieci. Nic dziwnego, w ten sposób można zaoszczędzić czas, telefon mamy zawsze przy sobie, zaś samej transakcji dokonujemy za pośrednictwem komputera.
- Smartfon staje się obecnie asystentem zakupowym konsumentów. Coraz częściej sięgają oni po mały ekran podczas robienia zakupów. Nawet jeżeli nadal finalizują je poprzez komputer lub w sklepie stacjonarnym, smartfony są już stałym elementem ich ścieżki zakupowej – zapewnia Marta Jóźwiak z Google Polska.