Polska ceramika użytkowa, porcelana i szkło wracają na krajowe stoły

Święta Bożego Narodzenia to czas rodzinnego biesiadowania, a na polskie stoły wraca moda na rodzimą zastawę stołową.

Publikacja: 19.12.2016 06:38

Polska ceramika użytkowa, porcelana i szkło wracają na krajowe stoły

Foto: materiały producenta

PAP

Fabryki ceramiki, porcelany czy huty szkła coraz chętniej podejmują współpracę z uznanymi projektantami, a młodzi twórcy oferują unikatowe produkty - mówi Olga Łosiak z Łódź Design Festival.

Jednym z powodów powrotu rodzimej porcelany, ceramiki i szkła na polskie stoły jest moda na kupowanie dobrze zaprojektowanych przedmiotów pochodzących od krajowych projektantów i producentów. Coraz więcej Polaków otacza się i urządza swoje domy polskimi produktami, a na rynku jest coraz więcej sklepów oferujących tylko polski design – oceniła ekspertka.

Porcelana, ceramika i szkło to jedna z bardzo mocnych gałęzi polskiego eksportu. Podobnie jak producenci mebli, polskie huty i fabryki ceramiki oraz porcelany eksportują większość swojej produkcji. Ale coraz częściej trafia ona także na rodzime stoły.

- Obserwujemy powrót mody na polską zastawę stołową. Bierze się to przede wszystkim z faktu, że wrócił trend na patriotyzm konsumencki, więc Polacy chętnie otaczają się rodzimymi produktami" - podkreśliła Olga Łosiak. Jak dodała, do aranżacji stołu chętniej sięgamy także do stylu vintage, do projektów z lat 50., 60. czy 70. ub. wieku. „Okazuje się, że ta porcelana, która jeszcze niedawno stała u nas w meblościankach, w tej chwili wraca na stoły i przy niej się ucztuje - oceniła.

Także przeżywające przed laty swoją świetność polskie fabryki porcelany, ceramiki i szkła, wznowiły produkcję zatrudniając do współpracy uznanych projektantów i nakładając na istniejące już zastawy nowe wzory. Według niej przykładem może być m.in. Manufaktura w Bolesławcu, której produkty zaczynają być powszechnie rozpoznawalne dzięki współpracy z takim projektantami jak m.in. Oskar Zięta czy Dorota Koziara.

- Oni wnieśli ten świeży powiew do tej ceramiki, która ma swoje ogromne tradycje historyczne i unikatową formę wytwarzania poprzez stempelkowanie - wyjaśniła ekspertka.

Także inne polskie fabryki intensywnie współpracują z designerami: Huta Julia z Piechowic z Sebastianem Pietkiewiczem, czy Porcelana Kristoff z Wałbrzycha z Marią Jeglińską czy Magdą Pilaczyńską. Dzięki takiej współpracy - w ocenie Łosiak - nowe produkty są bardziej atrakcyjne i dopasowane do tego, co podoba się współczesnym odbiorcom.

Te trzy dolnośląskie fabryki szkła, porcelany i ceramiki połączyły swoje siły i stworzyły pionierski na rynku projekt „Polski stół", oferując zestawy śniadaniowe łączące różnorodność i specyfikę każdego materiału z unikalnym wzornictwem. "Polski Stół" to pomysł na połączenie tradycji z nowoczesnym stylem życia i kolejny krok w kierunku powrotu tradycyjnego, dolnośląskiego rzemiosła na współczesny stół - dodała ekspertka.

Obok innych uznanych już producentów, którzy mocno się rozwijają, takich jak m.in. Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów" i „Chodzież", które poprzez Ćmielów Design Studio współpracują z jednym z najsłynniejszych polskich projektantów Markiem Cecułą, powstają kolejne średniej wielkości manufaktury tj. Vola, Ende czy Avant.

Coraz częściej graficy czy ilustratorzy zakładają swoje autorskie designerskie studia i tworzą unikatowe kolekcje porcelany nakładając wzory czerpiące inspiracje z natury, stylu vintage, sztuki ludowej, komiksów albo projektując naczynia, które budują więzi z użytkownikiem. Są też tacy, którzy eksperymentują z techniką druku 3D.

Łosiak jako przykład podaje np. Malwinę Konopacką, która wcześniej tworzyła wzory na tkaninach, a ostatnio zaprojektowała kolekcję wazonów "OKO" inspirowanych naturą, czy Alicję Patanowską, tworzącą porcelanę dla dzieci, po której można rysować, czy kolekcję naparstków nakładanych np. na szklanki czy kubki, w których można zasadzić własną mini plantację roślin.

Rodzima porcelana, ceramika i szkło artystyczne promuje się za granicą podczas targów wyposażenia wnętrz czy też za pomocą „stołowych" inicjatyw, takich jak np. Eat Poland.

- Organizowane są obiady w różnych krajach europejskich, które promują polską, regionalną kuchnię, ale też polską zastawę, więc to na pewno przyczyniło się do jej rozwoju - podsumowała Olga Łosiak.

Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Handel jest najbardziej zadłużoną branżą. Powodem wojna sieci dyskontów