Reklama
Rozwiń
Reklama

Sprzedaż wciąż rośnie. Największa zwyżka od maja

Sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 1,2 proc. w stosunku do września. To jej największa miesięczna zwyżka od maja br., gdy po ograniczeniach związanych z trzecią falą epidemii Covid-19 otwarte zostały centra handlowe.

Publikacja: 23.11.2021 10:52

Sprzedaż wciąż rośnie. Największa zwyżka od maja

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Jak podał we wtorek GUS, sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym (czyli w cenach stałych) wzrosła w październiku o 6,9 proc. rok do roku, najbardziej od czerwca, po zwyżce o 5,1 proc. we wrześniu. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą” ekonomiści spodziewali się przyspieszenia wzrostu sprzedaży, m.in. z powodu niskiej bazy odniesienia sprzed roku, gdy obroty w części sklepów tłumiła już druga fala Covid-19, ale też z powodu korzystnego układu kalendarza. Przeciętnie oczekiwali jednak wyniku na poziomie 6,3 proc. rok do roku.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych, sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 1,2 proc. w stosunku do września, gdy z kolei wzrosła o 0,2 proc. To najlepszy wynik od maja br. Dzięki niemu, sprzedaż znalazła się już o 4,1 proc. powyżej poziomu z lutego 2020 r., ostatniego miesiąc przed wybuchem pandemii, i o 6 proc. wyżej niż w październiku 2019 r.

Jeszcze bardziej spektakularne są zwyżki sprzedaży w cenach bieżących. W październiku była ona aż o 14,4 proc. wyższa niż przed rokiem. To efekt najwyższej od 20 lat inflacji. Ceny w sklepach zatrudniających co najmniej 10 osób – tylko takie są objęte statystyką sprzedaży detalicznej – wzrosły w październiku o 7 proc. rok o roku, po zwyżce o 5,7 proc. miesiąc wcześniej. Wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł w tym czasie o 6,8 proc. rok do roku, po 5,9 proc. we wrześniu.

Mimo dobrych wyników sprzedaży w październiku, odbudowa aktywności w handlu detalicznym wciąż jest niepełna. O ile np. produkcja przemysłowa jest już powyżej poziomu, na którym byłaby, gdyby utrzymała się cały czas w trendzie wzrostowym sprzed pandemii, o tyle sprzedaż detaliczna jest wciąż sporo niżej, choć sytuacja finansowa gospodarstw domowych jest bardzo dobra.

Reklama
Reklama

Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są gorsze wciąż niż przed pandemią nastroje konsumentów. W październiku, jak wynika z danych GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) tąpnął do najniższego poziomu od kwietnia br., a w listopadzie znalazł się najniżej od lutego. Ale nawet przed tymi zniżkami, nastroje konsumentów były zdecydowanie gorsze niż przed pandemią. To efekt niepewności związanej z rozwojem sytuacji epidemicznej, ale też inflacji.

Czytaj więcej

Polski jednorożec rośnie w siłę. Docplanner przejął rywala w Niemczech

Wysoka inflacja może być przyczyną słabnącego popytu na dobra trwałego użytku, takie jak meble oraz sprzęt RTV i AGD. W październiku ich sprzedaż zwiększyła się realnie o zaledwie 0,2 proc. rok do roku, po zwyżce o 8 proc. we wrześniu. Z kolei sprzedaż samochodów zmalała o ponad 5 proc. rok do roku, po zniżce o 4,1 proc. we wrześniu. Wyniki te mogą jednak odzwierciedlać również zaburzenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw, których skutkiem jest niedobór części towarów, w tym samochodów.

Wyniki handlu detalicznego mogą nie oddawać w pełni siły popytu konsumpcyjnego. Statystyka sprzedaży detalicznej obejmuje tylko sklepy zatrudniające co najmniej 10 osób. Po zniesieniu restrykcji antyepidemicznych z początkiem lata br., konsumenci coraz więcej wydają na usługi, a mniej np. na dobra trwałego użytku, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, gdy pandemia ograniczała możliwości wychodzenia z domów.

Handel
Chiny pracują nad nowym systemem licencji na eksport metali ziem rzadkich
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Handel
CCC stawia na sklepy stacjonarne. Pokazuje plany na 2026 rok
Handel
Skandal wokół Shein. Francuski rząd zapowiada działania regulacyjne
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama