Ceny rosną coraz szybciej. Nie ominęły nawet dyskontów

W siedmiu z 11 analizowanych sieci handlowych ceny były we wrześniu wyższe niż w sierpniu. Najtańsze zakupy oferowały nadal dyskonty, a najdroższe kanał sklepy internetowe.

Publikacja: 14.10.2021 14:20

Ceny rosną coraz szybciej. Nie ominęły nawet dyskontów

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wykonane przez ASM Sales Force Agency, liderem niskich cen w skali ostatniego miesiąca i trzeciego kwartału 2021 r. jest Auchan.

Według wstępnych danych GUS ceny dóbr i usług konsumpcyjnych we wrześniu w porównaniu z tym miesiącem 2020 r. wzrosły o 5,8 proc. a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6 proc.

We wrześniu badanie ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,97 zł. To wzrost o 2,68 zł, czyli o 1,2 proc. w porównaniu do sierpnia br. Dodatkowo, z danych zebranych przez autorów badania wynika, że w 7 na 11 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (3,76 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w pięciu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,11 proc.), Biedronka (4,48 proc.), Carrefour (5,10 proc.), Tesco (6,29 proc.). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena we wrześniu 2021 r. była niższa o 26,26 zł niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Krzysztof Adam Kowalczyk: Beczka dziegciu z łyżką miodu

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 180,29 zł (więcej o 3,98 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 288,63 zł (mniej o 0,38 zł niż w sierpniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego we wrześniu 2021 r. była wyższa 2,75 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu br. tańszy o 9,25 proc, niż w 2020 r.

- Podwyżki cen w marketach stały się faktem. Z naszych analiz wynika, że mimo trwającej walki cenowej, sieci były zmuszone podnieść ceny niektórych produktów. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach koszt zakupu podstawowych produktów nadal będzie powoli rosnąć - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Czytaj więcej

Ile kasa państwa zyskuje na inflacji

We wrześniu na pozycji lidera rankingu utrzymała się sieć Auchan. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach Auchan należało zapłacić 204,47 zł. To o 1,62 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w sierpniu, należący również do Auchan.

Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 260,61 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 6,96 zł (2,74 proc.) wobec sierpnia.

Badanie koszyka zakupowego wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 217,17 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 20 proc. więcej. Wrzesień 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do czerwca br. Koszt zakupów online wzrósł o 2,74 proc. względem sierpnia. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (4) można było znaleźć w sieciach Auchan (mięso, wędliny, ryby, napoje, słodycze, produkty sypkie). Trzy najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki oraz mrożonki).

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wykonane przez ASM Sales Force Agency, liderem niskich cen w skali ostatniego miesiąca i trzeciego kwartału 2021 r. jest Auchan.

Według wstępnych danych GUS ceny dóbr i usług konsumpcyjnych we wrześniu w porównaniu z tym miesiącem 2020 r. wzrosły o 5,8 proc. a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6 proc.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy