Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wykonane przez ASM Sales Force Agency, liderem niskich cen w skali ostatniego miesiąca i trzeciego kwartału 2021 r. jest Auchan.
Według wstępnych danych GUS ceny dóbr i usług konsumpcyjnych we wrześniu w porównaniu z tym miesiącem 2020 r. wzrosły o 5,8 proc. a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6 proc.
We wrześniu badanie ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,97 zł. To wzrost o 2,68 zł, czyli o 1,2 proc. w porównaniu do sierpnia br. Dodatkowo, z danych zebranych przez autorów badania wynika, że w 7 na 11 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (3,76 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w pięciu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,11 proc.), Biedronka (4,48 proc.), Carrefour (5,10 proc.), Tesco (6,29 proc.). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena we wrześniu 2021 r. była niższa o 26,26 zł niż przed rokiem.
Czytaj więcej
Gospodarka rośnie mimo pandemii. I na tym koniec plusów.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 180,29 zł (więcej o 3,98 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 288,63 zł (mniej o 0,38 zł niż w sierpniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego we wrześniu 2021 r. była wyższa 2,75 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu br. tańszy o 9,25 proc, niż w 2020 r.
- Podwyżki cen w marketach stały się faktem. Z naszych analiz wynika, że mimo trwającej walki cenowej, sieci były zmuszone podnieść ceny niektórych produktów. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach koszt zakupu podstawowych produktów nadal będzie powoli rosnąć - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Czytaj więcej
Im szybciej rosną ceny, tym większe żniwo zbiera budżet z podatków. Ale największe korzyści dla państwa to poprawa zdolności do zaciągania długu.
We wrześniu na pozycji lidera rankingu utrzymała się sieć Auchan. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach Auchan należało zapłacić 204,47 zł. To o 1,62 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w sierpniu, należący również do Auchan.
Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 260,61 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 6,96 zł (2,74 proc.) wobec sierpnia.
Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny
Badanie koszyka zakupowego wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 217,17 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 20 proc. więcej. Wrzesień 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do czerwca br. Koszt zakupów online wzrósł o 2,74 proc. względem sierpnia. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (4) można było znaleźć w sieciach Auchan (mięso, wędliny, ryby, napoje, słodycze, produkty sypkie). Trzy najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki oraz mrożonki).