Reklama

Inwestycje firm: dobre tempo bez zmian

Firmy głownie zamierzają inwestować w tym roku w maszyny i urządzenia, jedynie w turystyce najczęściej w planach jest szkolenie pracowników. Ale w tej części gospodarki aż połowa przedsiębiorstw nie ma planów inwestycyjnych na ten rok.

Publikacja: 25.02.2024 13:47

Inwestycje firm: dobre tempo bez zmian

Foto: Bloomberg

Tak wynika z badania koniunktury GUS. Urząd oprócz comiesięcznego sprawdzania nastrojów przedsiębiorców (na początku lutego wskaźnik koniunktury był ujemny 8,2, na poziomie podobnym jak miesiąc wcześniej, ale lepszym niż rok wcześniej), ale też zadaje dodatkowe pytania dotyczące konkretnych dziedzin działalności. W lutym zapytano przedsiębiorców o plany inwestycyjne i o bariery przeszkadzające w rozwijaniu inwestycji.

W budownictwie, handlu (hurtowym i detalicznym), transporcie i gospodarce magazynowej oraz turystyce (zakwaterowaniu i gastronomii) większość firm ma zamiar utrzymać poziom inwestycji z zeszłego roku. W przetwórstwie przemysłowym chce tak zrobić ok 44 proc. W większości działów więcej firm (ok 29 proc. w budownictwie do 22 proc. w turystyce) planuje spadek inwestycji. Nieco mniej (od 15 proc. w handlu hurtowym do 9 proc. w turystyce) zamierza więcej inwestować. Jedynie w przetwórstwie przemysłowym tyle samo firm (po ok 28 proc.) zamierza zwiększyć lub zmniejszyć nakłady inwestycyjne.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Gospodarka
Jak PE walczy z dezinformacją
Gospodarka
Polska musi zbudować własną kopalnię „złota”
Gospodarka
Wojciech Balczun, MAP: Prezesi spółek Skarbu Państwa powinni być liderami, a nie królami
Gospodarka
Pierwszy nowy park narodowy od ćwierćwiecza coraz bliżej. Koszt to nawet 167 mln
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Gospodarka
Merz przyznaje: niemiecka gospodarka w strukturalnym kryzysie
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama