Jak eksportować do Brazylii. Czy warto w niej inwestować

Brazylia to jeden z największych rynków na świecie. Wielu polskim firmom udało się na nim zaistnieć. Co trzeba zrobić, by pójść ich drogą?

Publikacja: 16.09.2022 03:00

Sao Paulo to finansowa stolica i centrum jednego z najbogatszych regionów Brazylii

Sao Paulo to finansowa stolica i centrum jednego z najbogatszych regionów Brazylii

Foto: Aurelio Scetta/AdobeStock

Docplanner Group, edrone, RTB House, Can-Pack SA czy Gremi International – to kilka polskich firm, które w ciągu ostatnich lat zainwestowały w Brazylii. Z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą iść ich śladem, Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) zorganizowała seminarium „Doing Business in Brazil”. Służyło ono wymianie wiedzy i doświadczeń dotyczących specyfiki tego rynku oraz jego potencjału. Wydarzenie związane było z przypadającą w tym miesiącu 200. rocznicą odzyskania niepodległości przez Brazylię.

Czytaj więcej

Brazylia atrakcyjna dla polskich firm

Haroldo de Macedo Ribeiro, ambasador Brazylii w Polsce, otwierając spotkanie, przypomniał, że w Brazylii mieszka druga pod względem liczebności Polonia na świecie. Wśród jej reprezentantów jest wiele osób zasłużonych dla tego kraju. To jeden z elementów, który stwarza korzystny klimat do nawiązywania współpracy gospodarczej między Polską a Brazylią. Możliwości te nie były jednak do tej pory wystarczająco wykorzystywane. Wiele jednak wskazuje na to, że kontakty biznesowe między naszymi krajami mogą ulec intensyfikacji.

– Brazylia jest krajem, w przypadku którego obserwujemy duże zainteresowanie polskich firm. Jest ona rynkiem dużym, kontynentalnym i oferującym atrakcyjne marże – wyższe niż te, z jakimi mamy do czynienia w Europie. Firmy, które chcą wyjść na ten rynek, powinny się jednak do tego odpowiednio przygotować. M.in. ze względu protekcjonistyczną politykę państwa oraz bariery prawne i podatkowe – powiedział Wojciech Baczyński, dyrektor generalny PPCC.

Oprócz zawiłości systemu prawno-podatkowego, jedną z charakterystycznych cech brazylijskiej gospodarki jest fakt, że jest ona „rynkiem pośrednika”. To oznacza, że w robienie biznesu w tym kraju wpisana jest potrzeba korzystania ze wsparcia w nawiązywaniu relacji biznesowych. Mówił o tym m.in. Guarani Martins de Morais z przedstawicielstwa agencji ApexBrasil w Europie. To brazylijska instytucja rządowa, której celem jest udzielanie wsparcia firmom chcącym inwestować w tym kraju. – Pomagamy w nawiązywaniu zarówno z podmiotami z sektora publicznego, jak i prywatnego – poinformował.

O specyfice systemu prawnego i podatkowego Brazylii mówił Paulo Cesar Teixeira Duarte Filho, partner kancelarii prawnej Stocche Forebes Advogados. Podkreślił jednak, że mimo jego zawiłości, związanej m.in. z nakładaniem się systemu podatkowego obowiązującego w całym kraju na systemy funkcjonujące w poszczególnych stanach, istnieje wiele możliwości, dzięki którym eksport towarów do Brazylii czy też inwestowanie w tym kraju może być naprawdę opłacalne. Przypomniał również, że Brazylia stara się o członkostwo w OECD. To oznacza, że dąży do znoszenia barier w prowadzeniu biznesu, a nie do ich multiplikowania.

O tym, w jaki sposób dziś wygląda inwestowanie w tym południowoamerykańskim kraju, opowiedział Grzegorz Hajdarowicz, prezes Gremi International. Firma ta realizuje jedną z największych polskich inwestycji w Brazylii. Arteco Estrela to projekt, w ramach którego u wschodnich wybrzeży tego kraju (stan Rio Grande do Norte), na powierzchni ponad 2,3 tys. ha powstaje kompleks turystyczny wykorzystujący na szeroką skalę m.in. atuty tamtejszej przyrody.

W seminarium „Doing Business in Brazil” uczestniczyli również przedstawiciele Santander Bank Polska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Krajowej Izby Gospodarczej. „Rzeczpospolita” była patronem medialnym wydarzenia.

Docplanner Group, edrone, RTB House, Can-Pack SA czy Gremi International – to kilka polskich firm, które w ciągu ostatnich lat zainwestowały w Brazylii. Z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą iść ich śladem, Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) zorganizowała seminarium „Doing Business in Brazil”. Służyło ono wymianie wiedzy i doświadczeń dotyczących specyfiki tego rynku oraz jego potencjału. Wydarzenie związane było z przypadającą w tym miesiącu 200. rocznicą odzyskania niepodległości przez Brazylię.

Pozostało 85% artykułu
Gospodarka
Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie
Gospodarka
Pozytywne sygnały z niemieckiej gospodarki
Gospodarka
Ban na szybkie pociągi i hotele za niespłacane długi
Gospodarka
Polska rozwija się tak, jakby kryzysów nie było
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Gospodarka
prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak: Im starsze społeczeństwo, tym więcej trzeba pieniędzy na zdrowie