Wartość naszego eksportu do Hiszpanii w 2014 r. wyniosła prawie 4 mld euro i w ciągu roku wzrosła o ponad 15 proc. Zdaniem ekspertów BZ WBK ten kraj może wkrótce wyprzedzić Słowację i wejść do pierwszej dziesiątki odbiorców polskich towarów.
– Hiszpania i Portugalia ciężko przeżyły okres kryzysu. Powrót na ścieżkę wzrostu wymagał odzyskania utraconej konkurencyjności cenowej, do czego konieczny był spadek cen oraz płac, co z kolei miało negatywne przełożenie na popyt krajowy i wzrost. Teraz na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, a to jest bardzo dobra informacja dla naszych eksporterów – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK. Udział Hiszpanii w polskim eksporcie to obecnie 2,4 proc., czyli więcej niż w przypadku Stanów Zjednoczonych czy Ukrainy.
Hiszpania to piąty pod względem liczby ludności kraj w Unii Europejskiej, a więc potencjalnie jeden z największych rynków dla naszych eksporterów. – Potencjał rynku hiszpańskiego oceniam przynajmniej na pierwszą piątkę odbiorców naszych towarów i usług. Dla BZ WBK rynek Półwyspu Iberyjskiego jest szczególnie istotny ze względu na przynależność do Grupy Santander. Wszyscy nasi klienci, którzy chcą się rozwijać w tamtej części Europy, mają ułatwione zadanie – mówi Robert Antczak i wskazuje jednocześnie, że szansę ekspansji na rynku hiszpańskim ma bardzo wiele polskich branż.
Na tamtejszym gruncie dobrze radzą sobie eksporterzy zbóż, głównie pszenicy i żyta, leków, kosmetyków i chemikaliów przemysłowych oraz np. wyrobów z kauczuku (w tym opon). Hiszpania jest też ważnym rynkiem dla branży motoryzacyjnej i mięsnej, jak również artykułów AGD i RTV oraz mebli. Te same grupy produktów są popularne w Portugalii.
Specjaliści BZ WBK zwracają również uwagę na dodatkowy potencjał współpracy z Hiszpanią i Portugalią: Półwysep Iberyjski ma doskonałe warunki rozwoju współpracy z Ameryką Łacińską. – Jeśli polska firma zdecyduje się na obecność w Hiszpanii i Portugalii i zainwestuje w budowanie tam swojej pozycji, to drugi krok – wejście do Ameryki Łacińskiej – stanie się o wiele łatwiejszy. Jest to trafna strategia, bo kraje Ameryki Południowej i Środkowej mają olbrzymi potencjał – podkreśla Piotr Dylak, dyrektor Zespołu Finansowania Handlu w Banku Zachodnim WBK.