Hiszpania obiecującym kierunkiem dla polskich firm

Po kryzysie gospodarczym wymiana handlowa między Polską a Półwyspem Iberyjskim nabiera rozpędu.

Publikacja: 22.04.2015 21:00

Po kryzysie gospodarczym wymiana handlowa między Polską a Półwyspem Iberyjskim nabiera rozpędu.

Po kryzysie gospodarczym wymiana handlowa między Polską a Półwyspem Iberyjskim nabiera rozpędu.

Foto: Bloomberg

Wartość naszego eksportu do Hiszpanii w 2014 r. wyniosła prawie 4 mld euro i w ciągu roku wzrosła o ponad 15 proc. Zdaniem ekspertów BZ WBK ten kraj może wkrótce wyprzedzić Słowację i wejść do pierwszej dziesiątki odbiorców polskich towarów.

– Hiszpania i Portugalia ciężko przeżyły okres kryzysu. Powrót na ścieżkę wzrostu wymagał odzyskania utraconej konkurencyjności cenowej, do czego konieczny był spadek cen oraz płac, co z kolei miało negatywne przełożenie na popyt krajowy i wzrost. Teraz na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, a to jest bardzo dobra informacja dla naszych eksporterów – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK. Udział Hiszpanii w polskim eksporcie to obecnie 2,4 proc., czyli więcej niż w przypadku Stanów Zjednoczonych czy Ukrainy.

Hiszpania to piąty pod względem liczby ludności kraj w Unii Europejskiej, a więc potencjalnie jeden z największych rynków dla naszych eksporterów. – Potencjał rynku hiszpańskiego oceniam przynajmniej na pierwszą piątkę odbiorców naszych towarów i usług. Dla BZ WBK rynek Półwyspu Iberyjskiego jest szczególnie istotny ze względu na przynależność do Grupy Santander. Wszyscy nasi klienci, którzy chcą się rozwijać w tamtej części Europy, mają ułatwione zadanie – mówi Robert Antczak i wskazuje jednocześnie, że szansę ekspansji na rynku hiszpańskim ma bardzo wiele polskich branż.

Na tamtejszym gruncie dobrze radzą sobie eksporterzy zbóż, głównie pszenicy i żyta, leków, kosmetyków i chemikaliów przemysłowych oraz np. wyrobów z kauczuku (w tym opon). Hiszpania jest też ważnym rynkiem dla branży motoryzacyjnej i mięsnej, jak również artykułów AGD i RTV oraz mebli. Te same grupy produktów są popularne w Portugalii.

Specjaliści BZ WBK zwracają również uwagę na dodatkowy potencjał współpracy z Hiszpanią i Portugalią: Półwysep Iberyjski ma doskonałe warunki rozwoju współpracy z Ameryką Łacińską. – Jeśli polska firma zdecyduje się na obecność w Hiszpanii i Portugalii i zainwestuje w budowanie tam swojej pozycji, to drugi krok – wejście do Ameryki Łacińskiej – stanie się o wiele łatwiejszy. Jest to trafna strategia, bo kraje Ameryki Południowej i Środkowej mają olbrzymi potencjał – podkreśla Piotr Dylak, dyrektor Zespołu Finansowania Handlu w Banku Zachodnim WBK.

– Z jednej strony polskie firmy mogą skorzystać na połączeniu sił z hiszpańskimi i portugalskimi przedsiębiorstwami, z drugiej strony my jako bank należący do Grupy Santander możemy pomóc zarówno na etapie nawiązania kontaktów, np. poprzez wirtualne misje handlowe i nasz panel na portalu SantanderTrade, jak i przy finansowaniu, zabezpieczaniu i usprawnianiu realizacji zawartych kontraktów – dodaje Dylak.

Wartość naszego eksportu do Hiszpanii w 2014 r. wyniosła prawie 4 mld euro i w ciągu roku wzrosła o ponad 15 proc. Zdaniem ekspertów BZ WBK ten kraj może wkrótce wyprzedzić Słowację i wejść do pierwszej dziesiątki odbiorców polskich towarów.

– Hiszpania i Portugalia ciężko przeżyły okres kryzysu. Powrót na ścieżkę wzrostu wymagał odzyskania utraconej konkurencyjności cenowej, do czego konieczny był spadek cen oraz płac, co z kolei miało negatywne przełożenie na popyt krajowy i wzrost. Teraz na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, a to jest bardzo dobra informacja dla naszych eksporterów – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK. Udział Hiszpanii w polskim eksporcie to obecnie 2,4 proc., czyli więcej niż w przypadku Stanów Zjednoczonych czy Ukrainy.

Gospodarka
Biznes dość krytycznie ocenia rok rządu Donalda Tuska
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Gospodarka
Firmy patrzą z nadzieją w przyszłość, ale uważają rok za stracony
Gospodarka
Ekonomiści o prognozach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki. „Czasu już nie ma”
Gospodarka
Wiceminister Maciej Gdula: Polska nauka musi się wyspecjalizować
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gospodarka
Nacjonalizacja po rosyjsku: oskarżyć, posadzić, zagrabić