Konsumenci w USA spokojni, w Niemczech ostrożni

W maju nastroje konsumentów w Stanach były bliskie rekordowego poziomu, bo optymizm na rynku pracy przebił niepokoje o inflację. W Niemczech poprawa była mniejsza od spodziewanej, bo konsumenci byli ostrożni mimo lepszych perspektyw gospodarczych i spadku zachorowań.

Publikacja: 30.05.2021 20:13

Sklep Costco w Kalifornii

Sklep Costco w Kalifornii

Foto: AFP

Ankieta przeprowadzona w Stanach przez Conference Board — organizację non profit ok. tysiąca firm i organizacji w 60 krajach — wskazywała, że tempo wzrostu gospodarczego w II kwartale jest solidne, choć wychodzenie z recesji spowodowanej przez pandemię nierówne. — Działalność gospodarcza wraca tam, gdzie była przed pandemią. Dlaczego więc ludzie na skaczą z radości? Może chcą zwalić winę na inflację — stwierdził Joel Naroff, główny ekonomista w Naroff Economics w Holland (Pensyslwania).

Conference Board podała, że jej wskaźnik nastrojów konsumentów zmalał w maju do 117,2 pkt ze 117,5 w kwietniu, kiedy był najwyższy od lutego 2020. Ekonomiści pytani przez Reutera spodziewali się 119,2 pkt. Wskaźnik bieżącej sytuacji konsumentów na podstawie ich oceny działalności firm i rynku pracy poprawił się do 144,3 pkt, najwyżej od 14 miesięcy, ze 131,9 pkt w kwietniu. Wskaźnik oczekiwań, wynikający z krótkoterminowych przewidywań konsumentów ich dochodów, sytuacji firm i na rynku pracy, zmalał z kolei do 99,1 pkt ze 107,9 w kwietniu. Oczekiwania inflacyjne w najbliższych 12 miesiącach skoczyły do 6,5 proc. z 6,2 w ubiegłym miesiącu.

W maju Conference Board przeszła z przeprowadzania ankiet majlami na system online. Dane od stycznia do kwietnia skorygowano, aby uwzględnić wyniki uzyskane online. Spadek odzwierciedla inne badania nastrojów, które były gorsze z powodu obaw, że rosnąca inflacja zmniejszy siłę nabywczą. Inflacja istotnie rośnie wraz z otwieraniem się gospodarki po znoszeniu ograniczeń związanych z pandemią i ogromnym odroczonym popytem wywołanym bodźcami fiskalnymi, któremu podaż na dorównuję tempa, większość towarów musi więc zdrożeć.

Inflacja jest głównym powodem do zaniepokojenia konsumentów — uważa Uniwersytet z Michigan, jego wskaźnik nastrojów zmalał w maju do 82,9 pkt z 88,3 w kwietniu. — Zaufanie konsumentów pozostało w dużym stopniu bez zmiany na niższym poziomie zanotowanym w połowie maja (82,8 pkt). Nie jest więc zaskoczeniem, że odradzająca się gospodarka wywołała natychmiastowy większy wzrost popytu od podaży, konsumenci spodziewają się wzrostu inflacji — wyjaśnił Richard Curtin, nadzorujący ten sondaż.

Barometr bieżących warunków w gospodarce zmalał do 89,4 pkt z 97,2 w kwietniu, był też mniejszy od wstępnego odczytu 90,8 pkt. Wskaźnik oczekiwań konsumentów zmalał do 78,8 pkt z 82,7 w kwietniu, ale był nieco lepszy od wstępnych 77,6 pkt. Roczne oczekiwania inflacyjne pozostały bez zmiany wobec wstępnego wyniku 4,6 proc., natomiast 5-10-letnia prognoza inflacji zmalała do 3 proc. z 3,1 proc.

W Niemczech mogłoby być lepiej

Nastroje niemieckich konsumentów poprawiły się mniej od oczekiwań, bo robiący zakupy są nadal ostrożni mimo malejącej liczby zachorowań na wirusa i lepszych perspektyw dla gospodarki kraju — wynika z ankiety instytutu GfK. Jego wskaźnik nastrojów wyliczony na podstawie opinii 2 tys. Niemców poprawił się do minus 7 pkt z minus 8,6 w kwietniu. Ekonomiści pytani przez Reutera spodziewali się minus 5,2 pkt. Konsumenci bardziej optymistycznie oceniali własne dochody i generalnie rozwój gospodarki, ale ich gotowość do kupowania zmalała po trzech miesiącach wzrostu.

Ekspert GfK od konsumpcji, Rolf Bürkl stwierdził, że spadek przypadków koronawirusa i dalsze postępy w programie szczepień pozwolą na kolejne łagodzenie ograniczeń w najbliższych tygodniach. — Na razie to jest główne źródło gospodarczego optymizmu, tworzące poczucie nowego początku — powiedział. Jego zdaniem, możliwości wydawania pieniędzy są nadal ograniczone w wielu częściach kraju mimo pierwszych działań znoszących ograniczenia. Kiedy znikną całkiem, gospodarstwa domowe będą gotowe do szaleństw w miesiącach letnich, bo zwiększyły oszczędności podczas pandemii — dodał.

Gospodarka
Czy DOGE rzeczywiście „ciął piłą łańcuchową” wydatki budżetowe?
Gospodarka
Chiny zniosły cło na amerykański surowiec. Ale nie chcą się przyznać
Gospodarka
Ernesto Torres Cantú, szef Citi: Na świecie będzie coraz mniej wolnego handlu
Gospodarka
UE kontra Chiny. Dwie ważne sprawy eskalują w WTO
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Gospodarka
Francji grozi poślizg deficytu budżetowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne