Tydzień temu Ursus poinformował rynek o podpisaniu kontraktu w Zambii o wartości 100 mln USD. Informacja ta wywołała duże poruszenie wśród inwestorów, powodując prawie 40-proc. wystrzał notowań akcji. Kiedy ten kontrakt będzie realizowany i jaka będzie jego rentowność?

Kontrakt w Zambii jest rekordową pod względem wartości umową Ursusa na kontynencie afrykańskim. Zgodnie z planem realizacja tego kontraktu rozpocznie się niezwłocznie po otrzymaniu przez spółkę zaliczki w wysokości 40 proc. wartości kontraktu. Zakończenie projektu przewidywane jest w terminie do roku od rozpoczęcia jego realizacji. Liczymy, że pierwsze ciągniki wyjadą do Zambii jeszcze w tym roku, choć pewnie będzie to już końcówka 2017 roku. Rentowność całego kontraktu oszacowaliśmy na poziomie 30 proc. Co ważne, w grę wchodzi nie tylko sama sprzedaż ciągników, ale też maszyn rolniczych i części zamiennych do nich. Ponadto umowa przewiduje uruchomienie montowni w stolicy kraju Lusace oraz stworzenie dziesięciu punktów serwisowych na terenie całego kraju.

W kręgu Waszych zainteresowań pozostają także inne rynku na kontynencie afrykańskim . W ostatnim czasie podpisaliście także umowy o współpracy w Algierii i Namibii. Jaki macie plany związane z rozwojem na tych rynkach?

W tym przypadku nie wchodzi w grę finansowanie z kredyty OECD , jak to miało miejsce w przypadku zambijskiego kontraktu. Zarówno w Algierii i Namibii nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi partnerami. Na tych rynkach będziemy prowadzić inwestycje w ramach współpracy wspólnego przedsięwzięcia. W tej formule zakładamy spółkę, która będzie się ubiegać o dofinansowanie rządowe i wybuduje montownię maszyn rolniczych.

Macie też podpisaną w tym roku umowę o współpracy w Iranie. Jak oceniacie potencjał tego rynku?

Iran to jeden z ciekawszych rynków z dużym potencjałem rozwoju. W dalszej perspektywie chcemy rozwinąć sprzedaż naszych produktów . Mamy już podpisaną wstępną umowę o współpracy w z lokalną firmą, która ma doświadczenie w produkcji i sprzedaży ciągników i maszyn rolniczych na tamtym rynku. Pracujemy na kolejnymi umowami, które doprecyzują warunki naszej współpracy na tym perspektywicznym rynku.

W ubiegłym roku zanotowaliście bardzo dobre wyniki sprzedaży na krajowym rynku. Jakie macie oczekiwanie na 2017 rok?

W 2016 roku zwiększyliśmy nasz udział w krajowym rynku ciągników do 10 proc., co zawdzięczmy w dużej mierze wprowadzeniu do oferty nowych model ciągników, które zostały bardzo dobrze przyjęte. Nasz cel na ten rok to zwiększenie udziału rynkowego do 15 proc. Zakładamy, że będzie to możliwe ponieważ w 2017 roku w naszej ofercie pojawią się kolejne nowe modele. W kraju obserwujemy duży popyt na ciągniki w przedziale mocy do 110 KM. Dostrzegamy też rosnące zapotrzebowanie na pojazdy o dużych mocach, stąd nasza aktywność w tym segmencie, gdzie planujemy wprowadzić w lipcu do sprzedaży nowy model ciągnika o mocy 150 KM.

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

Jakie znaczenie dla Ursusa będzie miały wypłaty z unijnego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Na wypłaty środków z tego programu czekamy już blisko od dwóch lat. Proces naboru wniosków o dofinansowanie niedawni się zakończył. Dlatego liczymy, że w ciągu kilku miesięcy środki na zakup maszyn z programu PROW trafią do zainteresowanych , Jest to dla nas o tyle istotne sprzedaż maszyn rolniczych w Polsce jest mocno powiązana od dotacji . W mniejszym stopniu dotyczy to ciągników. Oczekujemy, że efekt wypłat z tego programu może być widoczny w wynikach Ursusa w drugim i trzecim kwartale tego roku.

Weszliście również w segment transportu miejskiego stając do kolejnych przetargów na dostawę elektrycznych autobusów. Jakie macie plany związane z rozwojem tego segmentu?

Zrealizowaliśmy już jeden kontrakt dla Torunia. W trakcie realizacji jest kontrakt dla warszawy. Obecnie ubiegamy się lub oczekujemy na rozstrzygnięcie ofert w dziesięciu kolejnych przetargach na dostawę miejskich autobusów elektrycznych o łącznej liczbie 110 autobusów. Liczymy, że większość z tego przypadnie Ursusowi w udziale.

Czy w związku z tym przewidujecie jakieś inwestycję w rozbudowę mocy produkcyjnych w tym segmencie?

Mamy wystarczające moce, by sprostać zamówieniom, o które zabiegamy. Obecnie nasza fabryka w Lublinie ma potencjał, by wyprodukować rocznie 120-150 autobusów w skali roku. Oczywiście cały czas inwestujemy w park maszynowy i poprawę efektywności. Łącznie w tym roku na inwestycje planujemy przeznaczyć 22 mln zł.

Nie publikujecie oficjalnych prognoz finansowych. Czy oczekiwania zarządu przewidują poprawę tegorocznych wyników?

W 2016 roku zanotowaliśmy słabsze wyniki ze sprzedaży eksportowej z uwagi na przesuniecie realizacji kontraktu w Tanzanii o wartości 55 mln dol. Będzie miał za to pozytywny wpływ tegoroczne rezultaty . W tym roku spodziewamy się części przychodów z kontraktu zambijskiego. Liczymy też na podtrzymanie pozytywnej dynamiki przychodów na krajowym rynku. W takim układzie można zakładać, że ten rok przyniesie wyraźną poprawę.

Czy macie w planach wypłatę dywidendy?

W tym roku skupiamy się na inwestycjach i dalszym rozwoju , dlatego cały zysk zostanie w spółce. Być może rozważymy jej wypłatę przyszłym roku.