Infrastruktura i środowisko - dłuższa lista dużych inwestycji

Po aktualizacji listy projektów infrastrukturalnych część regionów ?może cieszyć się z dotacji w gorącym okresie przed wyborami samorządowymi.

Publikacja: 13.06.2014 11:13

Infrastruktura i środowisko - dłuższa lista dużych inwestycji

Foto: Bloomberg

Lista największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dotowanych z programu „Infrastruktura i środowisko" coraz bardziej się wydłuża. Jeszcze trzy lata temu było ich 450. Na skutek kolejnych aktualizacji – w tym i tej z bieżącego tygodnia – jest ich już 567.

Na drogi i żeglugę

Teraz resort infrastruktury i rozwoju dodał do listy 28 nowych inwestycji – 16 na listę podstawową i 12 na rezerwową. Najwięcej, bo 15 projektów, pojawiło się w najważniejszym z sześciu sektorów programu „Infrastruktura i środowisko", jakim jest transport. To inwestycje drogowe, kolejowe, lotnicze i z dziedziny żeglugi. Najdroższy (824,5 mln zł) jest jedyny nowy projekt kolei. Chodzi o system informacji pasażerskiej i monitoringu na dworcach, stacjach i przystankach. To przedsięwzięcie trafiło na listę podstawową.

Szanse na dwie duże inwestycje zyskała Łódź. Pierwsza z nich to zakup nowoczesnego taboru tramwajowego za 88,5 mln zł. Drugą nazwano „Poprawa efektywności operacyjnej infrastruktury pola wzlotów Portu Lotniczego Łódź" – koszt 34 mln zł. O ile pierwsza nie budzi wątpliwości, o tyle druga już rodzi pytania.

– Do łódzkiego lotniska można dodać mnóstwo rzeczy, ale przy obecnym stanie gospodarki i zatrudnienia w mieście i regionie inwestowanie w ten port nie ma, niestety, sensu – mówi „Rz" prof. Stefan Krajewski, ekonomista, były wojewoda łódzki.

Jego zdaniem rozbudowa lotniska z ekonomicznego punktu widzenia jest wątpliwa. – Lotnisko odprawia 350–400 tys. pasażerów rocznie. Do tego ich liczba nie zmienia się od lat – tłumaczy Krajewski.

Realizacja obu łódzkich inwestycji nie jest jednak przesądzona, bo obie trafiły na listę rezerwową.

Metropolie tracą

Aktualizacja to nie tylko dodawanie nowych projektów, ale i skreślanie tych, które nie mają szans zakończyć się do końca 2015 r. Resort usunął dwie inwestycje w Katowicach związane z budową połączenia kolejowego lotniska w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej. Były to inwestycje PKP PLK. Stracił też Poznań i to aż trzy projekty związane z transportem miejskim – wszystkie były rezerwowe. Po jednym projekcie rezerwowym straciły Wrocław (system transportu szynowego) i Warszawa (zakup taboru do metra i dostosowanie do niego infrastruktury). Stolica zyskała jednak na przeniesieniu z listy rezerwowej na podstawową budowy trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich.

Dostaną na kanalizację

Zmierzająca ku finiszowi budowa obwodnicy Augustowa realizowana przez GDDKiA trafiła właśnie z listy rezerwowej na podstawową, podobnie jak budowa południowej obwodnicy Stargardu Szczecińskiego. Gminy Świerklaniec, Wilamowice, Kozy, Dobra i Ożarów Mazowiecki otrzymają dotacje na przebudowę oczyszczalni ścieków bądź systemy wodno-kanalizacyjne.

Polityka mniej ważna

– Na fakt, że na liście pojawiło się sporo nowych projektów samorządów może mieć wpływ zbliżający się termin wyborów, bo samorządowcy zabiegają o sukcesy. Jeśli jednak dodawane do listy są dobrze przygotowane lub realizowane już inwestycje, jest to sensowne. Najważniejsze jest bowiem terminowe wykorzystanie wszystkich unijnych pieniędzy – mówi „Rz" Jerzy Kwieciński, ekspert BCC. Jego zdaniem tło polityczne wpisywania na listę największych inwestycji wraz z upływem czasu jest coraz mniej ważne.

99,5 mld zł dołoży Unia Europejska do inwestycji, które są na liście podstawowej programu

– Takie względy większą rolę odgrywały na początku okresu 2007–2013. Teraz, kiedy na realizację i rozliczenie inwestycji jest czas tylko do końca 2015 r., najważniejsza jest realna możliwość ukończenia dodawanych do listy projektów – dodaje Kwieciński. Jego zdaniem, wybierane są projekty bezpieczne, tzn. dające gwarancje zakończenia w wymaganym przez UE terminie.

Skąd nagle biorą się pieniądze na nowe inwestycje?

– Oszczędności pojawiają się m.in. wskutek rozstrzygania przetargów. Czasami wygrywają oferty niższe od kosztorysu. Na budżet korzystnie wpływają też różnice w kursie euro do złotego – mówi „Rz" Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju. – Z tych powodów zdecydowaliśmy się umieścić na liście nowe projekty, których realizacja pozwoli wykorzystać wszystkie aktualnie dostępne wolne środki.

Lista największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dotowanych z programu „Infrastruktura i środowisko" coraz bardziej się wydłuża. Jeszcze trzy lata temu było ich 450. Na skutek kolejnych aktualizacji – w tym i tej z bieżącego tygodnia – jest ich już 567.

Na drogi i żeglugę

Pozostało 93% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży