Reklama
Rozwiń

Infrastruktura i środowisko - dłuższa lista dużych inwestycji

Po aktualizacji listy projektów infrastrukturalnych część regionów ?może cieszyć się z dotacji w gorącym okresie przed wyborami samorządowymi.

Publikacja: 13.06.2014 11:13

Infrastruktura i środowisko - dłuższa lista dużych inwestycji

Foto: Bloomberg

Lista największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dotowanych z programu „Infrastruktura i środowisko" coraz bardziej się wydłuża. Jeszcze trzy lata temu było ich 450. Na skutek kolejnych aktualizacji – w tym i tej z bieżącego tygodnia – jest ich już 567.

Na drogi i żeglugę

Teraz resort infrastruktury i rozwoju dodał do listy 28 nowych inwestycji – 16 na listę podstawową i 12 na rezerwową. Najwięcej, bo 15 projektów, pojawiło się w najważniejszym z sześciu sektorów programu „Infrastruktura i środowisko", jakim jest transport. To inwestycje drogowe, kolejowe, lotnicze i z dziedziny żeglugi. Najdroższy (824,5 mln zł) jest jedyny nowy projekt kolei. Chodzi o system informacji pasażerskiej i monitoringu na dworcach, stacjach i przystankach. To przedsięwzięcie trafiło na listę podstawową.

Szanse na dwie duże inwestycje zyskała Łódź. Pierwsza z nich to zakup nowoczesnego taboru tramwajowego za 88,5 mln zł. Drugą nazwano „Poprawa efektywności operacyjnej infrastruktury pola wzlotów Portu Lotniczego Łódź" – koszt 34 mln zł. O ile pierwsza nie budzi wątpliwości, o tyle druga już rodzi pytania.

– Do łódzkiego lotniska można dodać mnóstwo rzeczy, ale przy obecnym stanie gospodarki i zatrudnienia w mieście i regionie inwestowanie w ten port nie ma, niestety, sensu – mówi „Rz" prof. Stefan Krajewski, ekonomista, były wojewoda łódzki.

Jego zdaniem rozbudowa lotniska z ekonomicznego punktu widzenia jest wątpliwa. – Lotnisko odprawia 350–400 tys. pasażerów rocznie. Do tego ich liczba nie zmienia się od lat – tłumaczy Krajewski.

Realizacja obu łódzkich inwestycji nie jest jednak przesądzona, bo obie trafiły na listę rezerwową.

Metropolie tracą

Aktualizacja to nie tylko dodawanie nowych projektów, ale i skreślanie tych, które nie mają szans zakończyć się do końca 2015 r. Resort usunął dwie inwestycje w Katowicach związane z budową połączenia kolejowego lotniska w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej. Były to inwestycje PKP PLK. Stracił też Poznań i to aż trzy projekty związane z transportem miejskim – wszystkie były rezerwowe. Po jednym projekcie rezerwowym straciły Wrocław (system transportu szynowego) i Warszawa (zakup taboru do metra i dostosowanie do niego infrastruktury). Stolica zyskała jednak na przeniesieniu z listy rezerwowej na podstawową budowy trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich.

Dostaną na kanalizację

Zmierzająca ku finiszowi budowa obwodnicy Augustowa realizowana przez GDDKiA trafiła właśnie z listy rezerwowej na podstawową, podobnie jak budowa południowej obwodnicy Stargardu Szczecińskiego. Gminy Świerklaniec, Wilamowice, Kozy, Dobra i Ożarów Mazowiecki otrzymają dotacje na przebudowę oczyszczalni ścieków bądź systemy wodno-kanalizacyjne.

Polityka mniej ważna

– Na fakt, że na liście pojawiło się sporo nowych projektów samorządów może mieć wpływ zbliżający się termin wyborów, bo samorządowcy zabiegają o sukcesy. Jeśli jednak dodawane do listy są dobrze przygotowane lub realizowane już inwestycje, jest to sensowne. Najważniejsze jest bowiem terminowe wykorzystanie wszystkich unijnych pieniędzy – mówi „Rz" Jerzy Kwieciński, ekspert BCC. Jego zdaniem tło polityczne wpisywania na listę największych inwestycji wraz z upływem czasu jest coraz mniej ważne.

99,5 mld zł dołoży Unia Europejska do inwestycji, które są na liście podstawowej programu

– Takie względy większą rolę odgrywały na początku okresu 2007–2013. Teraz, kiedy na realizację i rozliczenie inwestycji jest czas tylko do końca 2015 r., najważniejsza jest realna możliwość ukończenia dodawanych do listy projektów – dodaje Kwieciński. Jego zdaniem, wybierane są projekty bezpieczne, tzn. dające gwarancje zakończenia w wymaganym przez UE terminie.

Skąd nagle biorą się pieniądze na nowe inwestycje?

– Oszczędności pojawiają się m.in. wskutek rozstrzygania przetargów. Czasami wygrywają oferty niższe od kosztorysu. Na budżet korzystnie wpływają też różnice w kursie euro do złotego – mówi „Rz" Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju. – Z tych powodów zdecydowaliśmy się umieścić na liście nowe projekty, których realizacja pozwoli wykorzystać wszystkie aktualnie dostępne wolne środki.

Lista największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dotowanych z programu „Infrastruktura i środowisko" coraz bardziej się wydłuża. Jeszcze trzy lata temu było ich 450. Na skutek kolejnych aktualizacji – w tym i tej z bieżącego tygodnia – jest ich już 567.

Na drogi i żeglugę

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony