Kompetencje Polaków rosną na funduszach z UE

Wysokie oceny, jakie Polska zdobywa u zagranicznych inwestorów za jakość kadr, to nie tylko zasługa naszych talentów i pracowitości, ale również miliardów euro z unijnych funduszy, które od końca lat 90. wspierają naszą edukację.

Aktualizacja: 29.08.2022 13:44 Publikacja: 17.10.2021 21:00

Kompetencje Polaków rosną na funduszach z UE

Foto: Adobestock

Ponad 250 tys. studentów i ponad 100 tys. uczniów szkół branżowych i technicznych w Polsce skorzystało do końca 2020 r. z programu Erasmus, który wspiera w krajach Unii mobilność edukacyjną oraz zagraniczną współpracę studentów, wykładowców akademickich, uczniów i nauczycieli – wynika z danych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która realizuje zadania Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Pokolenie Erasmusa

– Wyrosło już całe pokolenie ludzi, którzy mają na koncie to międzynarodowe doświadczenie. I czerpią z niego na co dzień – podkreśla Beata Skibińska, dyrektor Biura Szkolnictwa Wyższego FRSE.

Polska została objęta Erasmusem pod koniec lat 90., jeszcze przed przystąpieniem do Unii, dzięki wzmocnionej strategii przedczłonkowskiej, którą Bruksela zastosowała wobec państw z naszego regionu.

Dla wielu młodych ludzi, szczególnie w pierwszych latach działania Erasmusa w Polsce, był on jedyną szansą wyjazdu na studia na zachodnich uczelniach i staże w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii. Początkowo z tej szansy korzystało kilka tysięcy studentów rocznie, ale liczba ta szybko wzrosła do 14–16 tys. Dodatkowo program wspierał mobilność wykładowców i pracowników uczelni, instytucji badawczych oraz szkół.

W ostatniej perspektywie finansowej, w latach 2014–2020 r., na Polskę przypadło 1,6 mld euro z 15-mld budżetu programu, który od 2014 r działa jako Erasmus+. Pozwoliło to dofinansować ponad 15 tys. projektów edukacyjnych, w tym 111 tys. zagranicznych wyjazdów studentów i ponad 61 tys. pracowników uczelni.

Paweł Poszytek, dyrektor generalny FRSE, przypomina, że Erasmus+ to nie tylko program dla studentów i uczelni, ale także setek innych instytucji i organizacji – od przedszkoli po uniwersytety trzeciego wieku. Zaznacza, że aż 81 proc. uczniów szkół branżowych uczestniczących w partnerstwach w programie Erasmus+ twierdzi, że zwiększyli swoje e-umiejętności. Aż 65 proc. studentów, którzy wyjechali na zagraniczne stypendia w ramach projektów rozpoczętych w 2017 r., przyznaje, że dzięki temu poprawili kompetencje cyfrowe.

Poza wyjazdami w ramach Erasmusa członkostwo w Unii umożliwiło tysiącom Polaków pełne studia na zagranicznych uczelniach. Przed brexitem po 7–8 tysięcy polskich studentów rocznie uczyło się w Wielkiej Brytanii, a kolejne tysiące studiowały w Niemczech, Holandii czy Francji.

Szansa dla MŚP

Unijne fundusze miały też duży udział w podwyższaniu kompetencji polskich pracowników i pracodawców. Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości od 2000 r. w ramach realizowanych przez PARP działań z zakresu rozwoju zasobów ludzkich ze wsparcia skorzystało prawie 350 tys. firm i około 1,3 mln osób.

– Liczba ta z roku na rok się powiększa, gdyż cały czas realizujemy działania wspierające rozwój przedsiębiorców i ich pracowników – podkreśla Agnieszka Józefowicz-Krakowiak, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach w PARP.

Wsparcie kierowano przede wszystkim do sektora MŚP. Jego pracownicy dzięki temu uczyli się języków obcych, programowania, zarządzania projektami czy ludźmi. – Większość przedsiębiorstw w Polsce to firmy mikro, małe i średnie, które nie byłyby w stanie się szkolić bez wsparcia funduszy unijnych – podkreśla Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych.

– Fundusze z Unii Europejskiej nie tylko pomogły zwiększyć dostępność szkoleń dla firm z sektora MŚP, ale też wpłynęły na wzrost świadomości potrzeby szkolenia się wśród Polaków – ocenia prof. Barbara Worek z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, która w Bilansie Kapitału Ludzkiego PARP odpowiada za badanie aktywności edukacyjnej dorosłych. Jak przypomina, unijne programy przeszły istotną transformację – w pierwszych latach ich działania krytykowano często za niską jakość kursów, a także ich niedopasowanie do potrzeb pracodawców. Potem jednak wypracowano nowe standardy szkoleń, zmieniając też ich zasady, a tym samym zwiększając ich przydatność.

Nowy Erasmus+ za ponad 26 miliardów Euro

Nowy program Erasmus+ na lata 2021–2027 dysponuje budżetem prawie o 80 proc. większym niż jego poprzednik z lat 2014–2020. Na odnowiony program Unia przeznacza ponad 26 mld euro plus około 2,2 mld euro z instrumentów zewnętrznych UE. W latach 2021–2027 nowy Erasmus+ ma sfinansować mobilność edukacyjną i projekty współpracy transgranicznej dla 10 mln Europejczyków w każdym wieku i ze wszystkich środowisk. Program będzie dążył do jeszcze większego włączenia społecznego oraz do wspierania ekologicznych i cyfrowych przemian, zgodnie z założeniami Europejskiego Obszaru Edukacji. W 2021 r. program przewiduje ponad 160 mln euro dla polskich organizacji i instytucji chętnych do współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji i mobilności.

Ponad 250 tys. studentów i ponad 100 tys. uczniów szkół branżowych i technicznych w Polsce skorzystało do końca 2020 r. z programu Erasmus, który wspiera w krajach Unii mobilność edukacyjną oraz zagraniczną współpracę studentów, wykładowców akademickich, uczniów i nauczycieli – wynika z danych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która realizuje zadania Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Pokolenie Erasmusa

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Fundusze europejskie
Unia Europejska kontynuuje wsparcie dla budowy dróg i poprawy bezpieczeństwa
Fundusze europejskie
Jacek Karnowski: Mamy bardzo mało czasu na wykorzystanie pieniędzy z KPO
Fundusze europejskie
Sposoby na dofinansowanie rozwoju
Fundusze europejskie
Wakacyjna ofensywa dotacyjna dla firm
Fundusze europejskie
Erasmus także dla przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.