W piątek resort rozwoju regionalnego zaktualizował listę największych inwestycji infrastrukturalnych (tzw. projektów kluczowych) dotowanych przez Unię Europejską. Chodzi o projekty współfinansowane w latach 2007 – 2013 z największego programu operacyjnego tj. „Infrastruktura i środowisko".
Ministerstwo podobnie w innych programach operacyjnych dokonuje co pół roku weryfikacji stanu przygotowań i realizacji tych inwestycji. W rezultacie część z nich znika z list, co oznacza, że nie zostanie dofinansowana środkami z Brukseli (przynajmniej w okresie 2007 – 2013), część jest przesuwana między listą rezerwową i podstawową. Pojawiają się też zupełnie nowe przedsięwzięcia.
Choć urzędnicy kilkakrotnie zapowiadali już, że z każdą kolejną weryfikacją listy największych inwestycji zmiany będą coraz mniejsze, bo projekty trzeba realizować, a nie nimi żonglować, to wyniki tej aktualizacji są znaczące.
Na listę dodano 29 inwestycji, a siedem usunięto. Największe zmiany zaszły w sektorze transportu, w którym dodano 24 inwestycje i pięć usunięto. Pojawiła się m.in. obwodnica Pabianic, do której Unia dołoży prawie 270 mln zł, i linia kolejowa nr 18 Kutno – Piła na odcinku Toruń – Bydgoszcz (108,9 mln zł dotacji).
Zmiany zaszły też w sektorach: środowiska (jeden projekt dodany i dwa usunięte) oraz energetyki (cztery nowe projekty). Lista inwestycji w sektorach zdrowia, kultury i szkolnictwa wyższego nie zmieniła się.